Pracownicy mają różne oczekiwania względem pracodawców, ale jak sprawdził portal Pracuj.pl dla większości specjalistów ważne jest to, by oferował on pracę atrakcyjną pod względem finansowym. Nie bez znaczenia są również benefity, ale jak się okazuje potrzeby pracowników i oferta pracodawców w tym zakresie nieco się rozmijają.
 
Jak wynika z badania Pracuj.pl „Specjalista na rynku pracy”, przeprowadzonego wśród ponad 4 tys. osób z przynajmniej 2-letnim doświadczeniem zawodowym, idealny pracodawca to taki, który przede wszystkim dobrze płaci, daje gwarancję zatrudnienia i dba o przyjazną atmosferę pracy.
 
W top 5 wskazań znalazło się również umożliwienie rozwoju i nauki oraz godzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym. Co ciekawe, szeroko komentowany w środowisku HR i mediach, elastyczny czas pracy znalazł się w opinii specjalistów poza pierwszą dziesiątką tego zestawienia.

 

2014-01-30_Informacja Pracujpl_Pracodawca prawie idealny

Znalazły się w nim za to tzw. świadczenia pozapłacowe. Ich dość odległe, bo 10. miejsce w zestawieniu może wynikać z tego, że pracownicy nie są do końca zadowoleni z tego, co oferują im pracodawcy.
 
Jak wynika z danych Pracuj.pl blisko połowa pracodawców proponuje służbowy telefon komórkowy i ubezpieczenie grupowe, a tylko nieco ponad 1/3 laptopa i bezpłatne szkolenia, podczas gdy te ostatnie są na pierwszym miejscu w rankingu oczekiwań pracowników.
 
Na 2. miejscu pracownicy wymienili pakiet medyczny dla członków rodziny, który oferuje zaledwie co 5. pracodawca.

 

KOMENTARZ EKSPERTA
Iza Bartnicka
specjalista ds. projektów Employer Branding w Grupie Pracuj
 
Wynagrodzenie będzie zawsze ważnym czynnikiem w ocenie „idealności” pracodawcy. Pokolenie obecnych specjalistów to tak zwana klasa średnia na dorobku. Często obarczona zobowiązaniami finansowymi, więc zachowanie płynności i odpowiedniego poziomu wynagrodzenia jest dla nich ważne. Ale nawet, gdy firma oferuje bardzo intratne warunki zatrudnienia, a poza wypłacaną na czas pensją nie spełnia innych oczekiwań pracownika, takich, jak: atmosfera, szacunek, poczucie bezpieczeństwa czy rozwój, to znacznie obniża to efektywność i zaangażowanie.
 
Z punktu widzenia pracodawcy konkurencyjność finansowa ma też swoje granice. Są pułapy, których pracodawcy nie będą w stanie przeskoczyć i też nie będą chcieli. I wtedy właśnie na szali, która ma przeważyć o decyzji kandydata, największą wagę ma to, co firma oferuje pracownikowi poza wynagrodzeniem. Jak jego potrzeby osobiste i zawodowe będą zaspokajane w danym miejscu pracy.
 
Warto też podchodzić indywidualnie do pracowników i ich potrzeb w zakresie benefitów. Ale nie do wybranych osób, tylko do wszystkich. Przykładowo – każdy pracownik ma możliwość decydowania wspólnie z przełożonym o działaniach rozwojowych (szkolenia, udział w konferencjach, certyfikaty itp.), ale budżet, jaki ma do wykorzystania na ten cel, jest uzależniony od poziomu stanowiska. W tym obszarze kluczem do sukcesu jest również zbadanie potrzeb i ocena tego, co dla pracowników jest pożądane, czego nie mają, a chcieliby mieć.

I jeśli wyjdzie nam, że zamiast przyjęcia gwiazdkowego pracownicy woleliby coś, co nie będzie chwilową rozrywką, ale wartością na stałe, to może lepiej wyposażyć jakieś wspólne miejsce w piłkarzyki czy inny gadżet, z którego można będzie korzystać nie tylko od święta, by choć na chwilkę oderwać się od pracy.

Specjaliści są najczęściej poszukiwaną grupą pracowników. Trudno ich znaleźć, jeszcze trudniej zaangażować i zatrzymać ich na dłużej w pracy. Badanie Pracuj.pl wskazuje, na jakie aspekty powinny zwrócić uwagę firmy, by ograniczyć fluktuację, rozwijać talenty w swojej organizacji i zostać „pracodawcą z marzeń”.
inf. prasowa Pracuj.pl