Dobre książki mają tą cudowną właściwość, że zostają z nami przez całe życie. Niezależnie od tego, czy sięgamy po klasyków dramatu, fantasy czy pozycje skierowane do ludzi biznesu, każda z nich niesie jakąś przydatną w życiu mądrość. Oto subiektywny przegląd pięciu książek, które każdy biznesmen i menadżer powinien przeczytać.


 

 

Wystąpienia publiczne – B. Decker

Denerwujesz się na samą myśl o zaprezentowaniu się przed szerszą publicznością? W czasie przemówień łamie ci się głos, a czytana z kartki treść przerywana jest długimi momentami zdominowanymi przez eee yyy? Słyszałeś, że w trakcie prezentacji dobrze jest zacząć od żartu, jednak twój spowodował jedynie głośne parsknięcie pani siedzącej w ostatnim rzędzie, u innych wywołując lekki uśmieszek zażenowania?

Receptę na te i inne częste dolegliwości znalazł Bert Decker, a polecanym przez specjalistów lekarstwem jest jego książka „Wystąpienia publiczne”.

– Decker to znakomity nauczyciel. Opisywane w „Wystąpieniach…” treści podane są bardzo czytelnie i zrozumiale. Książka dla ludzi, którzy zarządzają kadrami oraz dla tych, którzy przed nimi występują – mówi Mariusz Skiba, Prezes Zarządu Capital Club.

Publikacja Deckera to praktycznie rzecz biorąc podręcznik, który krok po kroku prowadzi nas przez proces doskonalenia sztuki retoryki. Od modulacji głosu, przez schemat przemówień, aż po wywieranie wpływu na słuchacza. To ostatnie zagadnienie w znacznie głębszy sposób tłumaczy następna pozycja z naszej listy.

 

Wywieranie wpływu na ludzi – R. B. Cialdini

Obecność tej książki w naszym zestawieniu nikogo nie powinna dziwić. „Wywieranie wpływu na ludzi” Roberta B. Cialdiniego to absolutnie obowiązkowa lektura dla menadżerów, sprzedawców, dyrektorów i konsumentów. Od prezesa międzynarodowej korporacji zajmującej się podróżami kosmicznymi po nauczyciela języka polskiego w klasach szkół podstawowych.

Książkę czyta się niemal jak powieść lub opowiadanie, a czytelnik wciąga się w teorię komunikacji niczym w fascynującą historię. Wszystko napisane jest bardzo przystępnym językiem, a stawiane przez autora tezy poparte są praktycznymi przykładami z życia. Jeżeli przeczytacie w tym roku jedną książkę – to powinna być to właśnie ta.

 

Co widział pies i inne przygody – M. Gladwell

Malcolm Gladwell to jeden ze stu najbardziej wpływowych ludzi świata według magazynu „Time”. Na co dzień pisze do „New Yorkera”, w wolnych chwilach publikując bestsellery. Jego ostatnie dzieło pt.: „Co widział pies i inne przygody” to zbiór artykułów i opowiadań o luźno związanej z biznesem tematyce. Z książki dowiemy się dlaczego na świecie jest sprzedawany praktycznie tylko jeden rodzaj ketchupu (podczas gdy musztard mamy nawet kilkanaście rodzajów!), sprawdzimy jak wygląda praca profilerów FBI i popatrzymy na świat z perspektywy psa. Mariusz Skiba po Gladwell’a sięga często

- Z pozoru luźne opowiadania niosą ze sobą bardzo istotne myśli, pozwalają wcielić się w rolę drugiego człowieka, partnera w interesach czy negocjacyjnego przeciwnika.

Pozycja obowiązkowa dla ludzi, którzy na co dzień zajmują się komunikacją, negocjacjami oraz wszystkich tych, którzy chcą się dowiedzieć co widzi tresowany pies.

 

Opowieść wigilijna – Ch. Dickens

Chyba najbardziej zaskakująca pozycja na naszej liście. Co wspólnego ze współczesnym biznesem może mieć wiktoriański moralitet? Wybór tłumaczy Dariusz Dłużeń z alekulturka.com

– „Opowieść wigilijna” to klasyka, którą warto sobie przypomnieć, kiedy już odniesiemy sukces w biznesie. Jest to książka ostrzegająca przed tym, jak łatwo pieniądze mogą odgrodzić nas od innych ludzi. Sukces finansowy nigdy nie powinien za sobą pociągać ruiny życia osobistego.

Dickens w swoim krótkim opowiadaniu opowiada historię Edenezera Scrooge’a, znanego skąpca, wręcz okrutnika. W czasie wigilijnej nocy ukazują mu się duchy, które nakłaniają go do zmiany postępowania. Bohater znów staje się szczodrym, szczęśliwym człowiekiem. Książka krótka, lekka i bardzo wymowna. Jej uniwersalność sprawia, że warta jest przeczytania nawet dziś. Zwraca uwagę na to, że w pogoni za pieniądzem i sukcesem, nie można zapominać o własnej rodzinie i szczęściu.

 

Sztuka wojny – Sun Tzu

Traktat wojenny z przed ponad 2.5 tysiąca lat, a mimo to do dziś wykorzystywany jest przez strategów i taktyków – tym razem – biznesu. Zawarte w niej mądrości i zasady prowadzenia wojny mają obecnie przełożenie na planowanie działań związanych z rozwojem firmy, marketingiem, zarządzaniem zasobami ludzkimi i wiele, wiele innych. „Sztuka wojny” wojny” Sun Tzu pomimo upływu setek lat nadal nie straciła nic na swojej aktualności.

Wyszczególnione przez niego pięć zasad prowadzenia zwycięskiej wojny idealnie przekłada się na dzisiejsze realia panujące w świecie biznesu. Najlepsi menadżerowie i dyrektorzy garściami czerpią z tez i stwierdzeń, wyprowadzonych dawno temu przez chińskiego filozofa. To jedna z tych książek, które każdy (nie tylko menadżer) znać powinien.

To oczywiście nie wszystkie książki, które warto przeczytać zabierając się za rozkręcanie własnego (lub cudzego) biznesu. Na polskim rynku wciąż ukazują się jedynie wybrane pozycje zagranicznych twórców, głównie tych już uznanych. W związku z tym szukając biznesowych inspiracji sięgnąć możemy po pozycje pozornie niezwiązane
z tą tematyką. Wynikającą z nich naukę przekuć można w solidne fundamenty, na których postawimy naszą zawodową karierę.