Jesteś przekonany, że rozmowa rekrutacyjna wypadła dobrze, a ty posiadasz wszystkie kwalifikacje wymagane na stanowisko, o które się ubiegasz. Jednak nie otrzymałeś propozycji pracy. Dlaczego? Bardzo często aplikujący nie dostają wystarczającej informacji zwrotnej, która pomogłaby im odpowiedzieć na to pytanie.

 

Z perspektywy przedstawiciela działu HR jakakolwiek dyskusja na ten temat jest mało prawdopodobna. Często, aby uniknąć rozmaitych konsekwencji, organizacje po prostu unikają udzielania jakichkolwiek wyjaśnień.

Jest wiele powodów, dla których aplikujący kandydaci nie są wybierani, ale poniższe cztery są najczęstsze:

 

  1. Ktoś inny odpowiadał organizacji „bardziej”. Czasem bywa tak, że rekrutujący spotykają kandydata z idealną kombinacją umiejętności, kompetencji, doświadczenia i edukacji. Jednak mimo to organizacja zatrudnia kogoś innego. Osobę, która wydaje się być bardziej „dopasowana”, nie tylko w kwestii kwalifikacji, ale także w obszarze stylu pracy i podejścia do niej. Często to właśnie „chemia” i to swoiste dopasowanie  jednoznacznie przeważają, przesłaniając inne, bardziej konkretne zmienne. Większość menedżerów decydujących o zatrudnieniu zgodzi się, że twarde kompetencje są do pewnego stopnia „wyuczalne”, natomiast fluidy muszą po prostu zadziałać od „pierwszego wejrzenia”.
  2. Rekrutacja na stanowisko, o które się ubiegasz została wstrzymana. To może zadziać się nagle. Pojawiają się nowe informacje na temat budżetu, reorganizacji etc. Jeśli rekrutacja zostanie wznowiona, przedstawiciele działu HR mogą ponowić z tobą kontakt lub po prostu rozpocząć nowy proces rekrutacyjny.
  3. Udzieliłeś zbyt wielu informacji. Podczas rozmowy rekrutacyjnej unikaj nadmiernego dzielenia się osobistymi informacjami. Odrobina wiedzy na temat twojego życia osobistego może rzucić światło na to, kim jesteś, i pomóc w zbudowaniu relacji z rozmówcą. Zadbaj jednak o zachowanie umiaru. Bez względu na to, jak komfortowo czujesz się podczas spotkania, zawsze pamiętaj o byciu rzeczowym.
  4. Nie byłeś wystarczająco entuzjastyczny. Twój entuzjazm przejawia się głównie poprzez twoje zaangażowanie, podejście oraz umiejętność wyartykułowania, co możesz wnieść do organizacji. Także poprzez twoją ciekawość i pytania, jakie zadajesz podczas rozmowy. Firmy poszukują osób, które naprawdę są zainteresowane proponowanym stanowiskiem i podjęciem w niej pracy. Poszukiwani są ci, którzy wniosą wiele do organizacji i są gotowi do ponadprzeciętnych działań.

 

Przed rozmową kwalifikacyjną zastanów się nad powyższymi kwestiami, aby właściwie odnieść się do każdej z nich. Staranne przygotowanie i zrozumienie procesu decyzyjnego osób zatrudniających może poprawić twoją skuteczność i zbliżyć cię do szczęśliwego, „miękkiego” lądowania na wymarzonym stanowisku.

 

opracowano za Greg Simpson, Lee Hecht Harrison