Strażak, manager, policjant, chirurg, pilot samolotów pasażerskich, kontroler lotów, pracownik agencji reklamowej, agent nieruchomości czy taksówkarz – to według amerykańskiego portalu CareerCast najbardziej stresujące zawody świata. Wyniki badania przeprowadzonego przez internetową giełdę pracy infoPraca.pl wskazują, iż w Polsce najwięcej ofert, w których podstawowym wymogiem stawianym przez pracodawców jest odporność na stres, dotyczy telemarketerów, przedstawicieli handlowych, managerów, doradców finansowych oraz kucharzy i kierowców.
Ponad 3 tys. propozycji pracy, zawierających w opisie wymóg wysokiej odporności na stres, zostało opublikowanych w połowie lutego na stronach największych internetowych giełd pracy . Ponad 55 proc. z nich pochodzi z branż takich jak: obsługa klienta, sprzedaż, bankowość, finanse, konsulting oraz kadra zarządzająca. Najwięcej ofert czeka na kandydatów z województwa mazowieckiego (21 proc.), wielkopolskiego (18 proc.), małopolskiego (11 proc.) oraz dolnośląskiego (10 proc.).
– Pracodawcy coraz częściej zaznaczają w ofertach, jako jeden z podstawowych wymogów, odporność na stres. W stosunku do ubiegłego roku odnotowaliśmy blisko 5,5 proc. wzrost tego typu ofert. Z początkiem lutego stanowiły one już ponad 8 proc spośród wszystkich 25 tys. propozycji pracy opublikowanych w naszej giełdzie – mówi Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl. – Zauważyliśmy, iż w ponad 12 proc. propozycji dotyczących stanowisk z branż typowo biurowych odporność na stres stała się, podstawowym wymogiem. W przypadku stanowisk managerskich liczba ta sięgnęła z początkiem lutego nawet 35 proc.
Badania przeprowadzone przez międzynarodową firmę doradczą Extended DISC dowodzą, że polscy managerowie należą do grupy najbardziej zestresowanych na świecie. Wskaźnik stresu w polskich biurach jest zdecydowanie wyższy niż u pracowników z Wielkiej Brytanii czy Niemiec. Ogólnoświatowy raport Regus Business Tracker sporządzony przez firmę konsultingową Regus wykazał, że niezależnie od pozycji w strukturze firmy, aż 58 proc. pracowników na całym świecie zadeklarowało, iż w ciągu ostatnich dwóch lat odczuwany przez nich poziom stresu stał się wyższy lub dużo wyższy.