Doświadczenia związane z kulturą brytyjską powodują, że młodzi ludzie są bardziej zainteresowani współpracą biznesową i poszukiwaniem pracy w Wielkiej Brytanii, wynika z raportu przygotowanego przez British Council.
- 53% młodych wykształconych Polaków, którzy doświadczyli kultury brytyjskiej, chętnie nawiązałoby współpracę biznesową z Wielką Brytanią
- 65% z nich jest zainteresowana wyjazdami turystycznymi do Wielkiej Brytanii
Jak wynika z raportu British Council, zainteresowanie współpracą biznesową z Wielką Brytanią zwiększa się znacząco dzięki nawiązywaniu stosunków kulturowych z tym krajem, np. poprzez zdobywanie brytyjskich kwalifikacji, pogłębianie znajomości języka angielskiego, udział w programach wymiany edukacyjnej czy w wydarzeniach kulturalnych i związanych ze sztuką.
Raport pt. „Kultura znaczy biznes” („Culture Means Business”) powstał na podstawie badania wykonanego przez Ipsos MORI i YouGov w dziesięciu krajach, będących kluczowymi partnerami handlowymi Wielkiej Brytanii (Arabia Saudyjska, Brazylia, Chiny, Hiszpania, Indie, Pakistan, Polska, Rosja, Tajlandia i Turcja). Przebadano online ponad 10 tysięcy młodych ludzi w wieku 16-34 lat, o co najmniej średnim wykształceniu, mieszkańców dużych miast, definiowanych jako potencjalnych przyszłych liderów biznesu i przedsiębiorców.
Średnio, poziom biznesowego zainteresowania Wielką Brytanią jest o 11 punktów procentowych wyższy wśród osób, które miały styczność z brytyjską kulturą, niż wśród tych, które takiego doświadczenia nie miały: 44% vs. 33%. Wśród polskich respondentów poziom ten jest jednym z najwyższych osiągając 53% vs. 46%. Młodzi Polacy są również zainteresowani wyjazdami turystycznymi do Wielkiej Brytanii (65%) i w mniejszym stopniu – studiowaniem (36%) [1].
- Jeśli chcesz nawiązać współpracę biznesową z danym krajem, musisz zrozumieć jego kulturę. Nie oznacza to jedynie znajomości języka, ale też innych elementów: historii, sztuki, kultury biznesowej – komentuje Andy Williams, Dyrektor British Council w Polsce. – We wszystkim co robimy, staramy się przybliżyć Polakom Wielką Brytanię: sprowadzamy wybitnych artystów, organizujemy wysokiej jakości kursy językowe, przeprowadzamy egzaminy pozwalające zdobyć certyfikaty niezbędne do studiowania na brytyjskich uczelniach i, przede wszystkim, dzielimy się wiedzą.
Wielu liderów biznesu już teraz rozumie jak ważna dla gospodarki jest kultura, co widać po poziomach sponsoringu i wsparcia dla brytyjskich sektorów sztuki, kultury i edukacji. Z kolei badanie holenderskiego ekonomisty Dekkera z 2007 r. dowodzi, że jeśli wzajemne zaufanie pomiędzy krajami rośnie, są one bardziej skłonne do nawiązywania bliższych relacji handlowych [2].
Pełen raport dostępny jest pod tym linkiem: http://www.britishcouncil.org/sites/default/files/documents/culture-means-business-report.pdf.
[1] Badanie powstało na podstawie odpowiedzi zebranych online w Chinach, Indiach, Polsce, Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Tajlandii, Hiszpanii, Turcji i Rosji oraz na podstawie wywiadów w Pakistanie. Respondenci byli w wieku 16-34 lat, z minimum średnim wykształceniem i zostali zapytani czy brali udział w działaniach związanych z kulturą Wielkiej Brytanii (np. poprzez projekty z brytyjską szkołą, udział w projekcie rozwijającym kompetencje organizowanym przez brytyjską instytucję, studia w Wielkiej Brytanii).
Dane są ważone na szacowanym poziomie interakcji kulturowej z Wielką Brytanią każdej badanej grupy.
Ipsos MORI wykonał badania w Brazylii, Tajlandii, Hiszpanii, Turcji i Rosji pomiędzy 6 września i 5 października 2011 r. Wywiady w Pakistanie przeprowadzono pomiędzy 23 listopada a 14 grudnia 2011 r.
YouGov wykonał badania w Chinach, Indiach, Polsce i Arabii Saudyjskiej w marcu 2010 r.
[2] Dekker P. (red.), Diverse Europe – Public opinion and the European Union, 2007.