Studia przypadków to świetna metoda szkoleniowa, albo narzędzie na assessment center. Mocno angażuje uczestników, zmusza ich do samodzielnego myślenia, a rozwiązywany problem może być maksymalnie zbliżony do rzeczywistego. Jak napisać studium przypadku ??

 

Studium przypadku (case study) nadaje się świetnie do rozwijania umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia. Wykorzystywany jest też do kształtowania zdolności podejmowania decyzji, wydawania opinii i komunikowania argumentów. Można go też użyć, gdy chcemy uzmysłowić uczestnikom związek między przekazaną im teorią a codzienną praktyką ich pracy.

 

Jak napisać studium przypadku ?

1. Wyznacz cele

Przygotowując studium przypadku, musimy dokładnie sprecyzować, jakie cele ma przynieść jego rozwiązywanie. Chodzi o to, by spojrzeć na prace z case’m niejako od tyłu: najpierw wyobrazimy sobie końcowy efekt rozwiązywania case’a.

Następnie musimy się zastanowić, jakimi drogami uczestnicy szkolenia będą w stanie dojść do takiego efektu. Inaczej mówiąc, chodzi o wyobrażenie sobie możliwych sposobów analizy studium, toków myślenia i wnioskowania, które zaprezentują szkolone osoby. Wreszcie, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: co musi się zawierać w opisie case’a, by spowodować taki tok myślenia. Dzięki temu będziemy wiedzieli, jakie dane zawrzeć w studium.

 

2. Zbierz dane

Dane do case’a można zbierać na trzy sposoby: przeprowadzając osobne badanie, analizując już dostępne raporty i opracowania, albo opierać się wyłącznie na własnym doświadczeniu i intuicji.

Pierwszy sposób jest wykorzystywany rzadko ze względu na koszty. Jednak możliwe jest także zbudowanie case’a w oparciu o firmowe raporty, roczniki statystyczne czy materiał prasowe. Sporo danych można też znaleźć w internecie.

Ostatnia metoda jest spotykana najczęściej – trener wymyśla dane do case’a bazując na własnym doświadczeniu. Jeśli ma go wystarczająco dużo, taki case ma szanse powodzenia.

 

Trenerzy, przystępując do pisania studium przypadku, popełniają często błąd polegający na przesyceniu go danymi. Napracowawszy się nad zbieraniem informacji, chcą je potem wszystkie zawrzeć w opisie. Tymczasem zebrane informacji powinny być selekcjonowane z punktu widzenia przydatności dla danego ćwiczenia. Nadmiar niepotrzebnych informacji może często nadmiernie skomplikować problem.

 

3. Zadbaj o stylistykę

Przystępując do pisania case’a musimy się zastanowić nas sposobem jego narracji. Wiele osób przygotowuje studia przypadków, zbierając po prostu wszystkie dane w jeden dokument. Tymczasem takie podejście nie wzbudza zainteresowania odbiorcy, a – co gorsze – nie pokazuje chronologii zdarzeń. Studium przypadku musi wzbudzać zainteresowanie, chęć rozwiązania zagadki i nić powątpienia – by pobudzić myślenie czytelnika. Dlatego niektórzy twierdzą, że case’a należy pisać jak powieść kryminalną: z wewnętrzną logiką zdarzeń, z interesującymi pytaniami pozostawionymi bez odpowiedzi i z żywym, dynamicznym stylem.

 

Jeśli case zawiera więcej niż jeden wątek, to należy prezentować je w oddzielnych akapitach, przypominając na koniec, co jest najważniejsze i jaki problem uczestnicy mają rozwiązać. W takim przypadku dobrze jest też zaznaczyć porządek chronologiczny poszczególnych wątków.

Przygotowując materiał do studium przypadku, pamiętajmy, by całość była jak najbardziej zbliżona do rzeczywistości. Czytelnik powinien być przekonany, że analogiczna sytuacja może zdarzyć się w jego pracy. Dlatego uwagę o podobieństwie do powieści kryminalnej należy rozpatrywać w kategoriach logiki i struktury tekstu, a nie fantastycznych pomysłów autora.

 

4. Napisz notę trenerską

Opracowując studium, którego będzie używał ktoś inny, dobrze jest przygotować też notę trenerską. Ma ona wyjaśnić szkoleniowcowi, jaki jest cel case’a, jak wyglądać może tok jego rozwiązywania, jak zaprezentować studium uczestnikom i w której fazie szkolenia je wykorzystać.

 

Trener, który czyta taką notę, powinien mieć możliwość poznania sposobu myślenia autora studium. Musi dowiedzieć się, jak powinien zachowywać się, prowadząc case, by uczestnicy zdobyli określoną wiedzę czy umiejętności. Dobrze, jeśli na podstawie takiej noty jest w stanie przewidzieć potencjalne problemy i niespodzianki. Będzie się wtedy mógł do nich zawczasu przygotować.

 

 www.szkolenia-menedzerskie.pl