Wiosna to szczególnie istotny okres dla specjalistów HR. Wzmożone rekrutacje na pełnoetatowe stanowiska oraz zbliżający się okres programów praktyk i staży powodują, że bardzo pożądany, a czasem wręcz konieczny jest bezpośredni kontakt z młodymi, wykształconymi ludźmi. Pomagają w tym targi pracy.
Targi, których szczególne zagęszczenie ma miejsce w marcu i kwietniu. To, czy zaprezentujemy się jako wartościowy i atrakcyjny pracodawca na targach pracy, a do naszych drzwi będą dobijać się kandydaci idealnie dopasowani do naszych potrzeb, zależy w dużej mierze od przestrzegania kilku prostych zasad tuż przed targami i podczas nich.
1. Zastanów się nad celem uczestniczenia w targach
Chęć zaprezentowania swojej firmy na targach pracy musi być związana z konkretnym powodem – zwykle jest to wsparcie prowadzonych rekrutacji, choć nie zawsze. Częstą przyczyną uczestnictwa w podobnych wydarzeniach jest budowanie rozpoznawalności marki i pozytywnego wizerunku w konkretnej grupie. Targi pracy służą również kontaktom biznesowym i prezentacji produktów czy usług. Warto w miarę możliwości potraktować je kompleksowo, aby jak najlepiej przełożyły się na sukces organizacji.
2. Wybierz odpowiednie wydarzenie
Targi targom nierówne, a organizujące je podmioty często działają w zupełnie odmienny sposób. Wybór „marki” targów wcale nie jest prosty. Do podstawowych czynników, które powinniśmy wziąć pod uwagę, należą: wiek, wykształcenie i doświadczenie zawodowe grupy, do której kierujemy naszą ofertę. Jeśli chcemy zaprezentować się w środowisku studenckim kilku konkretnych kierunków, dobrze jest skorzystać z targów odbywających się na uczelniach.
Pamiętajmy jednak, że wielu z młodych ludzi znajdujących się w tym czasie na kampusie może nas potraktować jedynie jako ciekawostkę w przerwie między wykładami i bez specjalnego przygotowania odwiedzać kolejnych wystawców. Jeśli natomiast interesują nas profesjonaliści z danej branży – być może sprawdzą się w naszym przypadku niewielkie, zamknięte targi pracy, zawężone do grona specjalistów lub branży.
Ciekawym rozwiązaniem są targi pracy organizowane zewnętrznie na dużych przestrzeniach, łączące obie wyżej wymienione grupy, tj. zarówno studentów (wszystkich pobliskich uczelni, nie tylko pojedynczych), jak i doświadczonych pracowników. Jedynymi targami w Polsce dającymi taką możliwość są organizowane w Hali Stulecia targi Wrocław Career EXPO.
3. Zadbaj o materiały
Po pierwsze – ulotka. Przejrzysta, ciekawa, niebanalna. Zawierająca wszystkie najważniejsze informacje o firmie, prowadzonych rekrutacjach, programach stażowych, możliwościach rozwoju, drodze aplikacji. Po drugie – przydatny gadżet. Co prawda często krytykuje się taką formę promocji, stwierdzając, że niektórzy uczestnicy targów (zwłaszcza studenci) są zainteresowani jedynie darmowym prezentem, jednak faktem jest, że gadżety przyciągają uwagę również tych, których chcemy skusić do dłuższej chwili spędzonej przy naszej firmie.
4. Wyróżnij stoisko
Organizatorzy targów w ramach standardowej obsługi proponują firmom zwykle, białe stoisko. Nie oznacza to jednak, że nie możemy go urozmaicić – wszelkie plakaty, roll-upy, gabloty, ekrany itp. od razu ożywią i uatrakcyjnią naszą przestrzeń wystawienniczą. Jeśli mamy pomysł na taką aranżację, ale nie wiemy, od czego zacząć – zwróćmy się o pomoc do organizatorów.
5. Znajdź sposób na uatrakcyjnienie swojej obecności
Targi pracy to od kilkunastu do kilkudziesięciu firm, wystawców. Jeśli zaskoczymy odwiedzających niebanalnym akcentem, np. konkursem, degustacją lub innym widowiskiem, szanse na bycie zauważonym przez interesującą nas grupę znacznie wzrosną.
6. Bądź przygotowany merytorycznie
Nie ma chyba gorszego targowego grzechu od nieprzygotowania do udzielania informacji na wiele, często szczegółowych pytań. Zachowajmy więc pełen profesjonalizm i przyswójmy wszystkie informacje dotyczące naszej firmy, ze szczególnym uwzględnieniem procesów rekrutacji, działalności i kultury organizacji.
7. Nie twórz wokół siebie bałaganu
Niby drobiazg… a ważny. Na targach o bałagan nietrudno, puste kartony po materiałach promocyjnych i elementach wystroju stoiska, wszechobecne kubki po kawie i odłożone byle jak płaszcze mogą wyraźnie zniechęcić odwiedzających nas gości. Jeśli jeszcze przed wydarzeniem wiemy, że będziemy mieli sporo śmieci, poprośmy organizatorów o monitorowanie sytuacji i szybką reakcję. Kurtki powieśmy w szatni, a kawę i poczęstunek starajmy się kłaść poza zasięgiem wzroku – np. pod ladą. Pamiętajmy, że zarówno nasz schludny wygląd, jak i schludność stoiska, na którym jesteśmy, świadczy o naszej firmie!
8. Okaż entuzjazm, uśmiechaj się!
Targi pracy wiążą się z wyczerpującą pracą, długimi podróżami, stresem. Nie pozwól jednak, aby zniechęcenie czy zmęczenie było widoczne na zewnątrz – uczestnicy targów chętniej nawiązują kontakt z firmą, której przedstawiciele są do nich przyjaźnie nastawieni już na pierwszy rzut oka – uśmiech procentuje!
9. Nie pracuj na stoisku
Niestety i to się zdarza. Najlepiej byłoby oczywiście, gdybyśmy mogli na tych kilka godzin powstrzymać się od zdalnej pracy. Jeśli jednak koniecznie musimy dokończyć projekt lub wysłać maila – spróbujmy nie robić tego ostentacyjnie. Uczestnicy targów mogą poczuć się lekceważeni.
10. Nawiąż kontakt po targach
Odwiedzającym targi czasem towarzyszy uzasadnione przekonanie, że osobista rozmowa z przedstawicielem firmy i złożenie dokumentów aplikacyjnych nie różni się niemal niczym od internetowej drogi aplikacji (często zresztą firma odsyła do internetowych systemów rekrutacyjnych). Pokażmy przynajmniej tym uczestnikom, którzy nas zainteresowali, że doceniamy ich zaangażowanie – np. poprzez zwykłe e-mailowe podziękowanie za rozmowę i obietnicę szybkiego kontaktu – nawet jeśli ostatecznie okaże się, że dana osoba nie kwalifikuje się na wybrane stanowisko.
Już wiosną targi pracy. Do zobaczenia!