Z sondy internetowej “Badamy przedsiębiorczość młodych”, przeprowadzonej przez firmę doradztwa edukacyjnego Elab Education Laboratory wynika, że wchodzące na rynek pracy pokolenie Zet jest ambitne. Chce pracować dla siebie (56%), zgodnie z własnymi kompetencjami (90% w ten sposób planuje studia), a aż 60% z nich planuje jednak pracę za granicą niż w Polsce.  Pozostaje jednak pytanie, na ile realne są oczekiwania Zetów? 

Zetki wiedzą, czego chcą

Przedstawiciele pokolenia Z oraz starsze generacyjnie Y-greki czują się pewnie na rynku pracy i nie szukają kompromisów. Aż 90 proc. z nich deklaruje, że w wyborze kierunku studiów podąża za zainteresowaniami. Zety twardo stąpają po ziemi, bo drugą najczęściej wskazywaną motywacją decydującą o wyborze studiów jest perspektywa dobrze płatnej pracy (54 proc.), jak również świadomość swoich predyspozycji (53 proc.). Nie brak im ambicji, skoro wybierając zagraniczne studia 39 proc. kieruje się prestiżem kierunku lub uczelni.

Jednocześnie, aż 33% z nich, chce rozwijać się w obszarze Mediów, sztuki i rozrywki. To, że nie są to dobrze płatne zawody o ile nie jesteś znanym influencerem, nie jest tajemnicą. Czyżby zatem ażco trzeci przedstawiciel pokolenia Z wierzył, że może za sobą charyzmatycznie pociągnąć tłumy?

image_processing20181220-20940-1f69q7l

Nieco mniej badanych wybiera finanse i ekonomię, a dla co czwartego uczestnika sondy pomysłem na życie jest marketing i reklama. Co piąta osoba chce pracować w obiecującym świecie badań i rozwoju, niemal tyle samo osób widzi siebie w branży IT i w medycynie.

Korporacja? Niekoniecznie

Co po studiach? Udzielone odpowiedzi potwierdzają, że młodzi ludzie wybierają studia kierując się marzeniami.  - Skoro 56 proc. odpowiedzi wskazuje na własną firmę lub rolę niezależnego specjalisty to wyraźnie widać, że młodzi ludzie nie zostawiają przyszłości przypadkowi, wierzą w swoje kompetencje i mają odwagę, aby realizować plany – komentuje wyniki Emilia Łosiewicz, Marketing Head of Growth z Elab Education Laboratory. – Przedstawione deklaracje trzeba czytać we właściwym kontekście, bo w internetowej sondzie w większości dominuje głos ambitnej, wielkomiejskiej młodzieży o dużym kapitale kulturowym.

image_processing20181220-3573-1978sn

W poszukiwaniu sukcesu na emigracji

A jak młodzi oceniają perspektywy rozwoju zawodowego w swojej dziedzinie w Polsce? To jest najbardziej zaskakująca odpowiedź. 45 proc. uważa, że perspektywy zawodowe w kraju pozostają na przeciętnym poziomie. Że jest raczej dobrze uważa 22 proc., a zdecydowanie dobrze tylko 3 proc. Aż 21 proc. uważa, że jest raczej źle, a 8 proc., że zdecydowanie źle.

Tylko 25 proc. pozytywnych opinii jest druzgocącą recenzją obrazu polskiego rynku pracy w oczach – przyznajmy to – ambitnych uczniów. Wniosek nasuwa się sam. Młodzież dorasta w przekonaniu, że dobra edukacja, najlepiej na zagranicznych uczelniach połączona z rozwojem własnych kompetencji jest strategią, która da poczucie zawodowego spełnienia na … emigracji. I kieruje się sprawdzoną zasadą: umiesz liczyć, licz na siebie!