Kontraktowanie usług rynku pracy stało się faktem. Wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy uruchamiają procedury wyboru podmiotów, które będą realizowały usługę, polegającą na doprowadzeniu i utrzymaniu w zatrudnieniu osób długotrwale bezrobotnych. Udział w kontraktach może być ogromną szansą na rozwój i uzyskanie dodatkowych korzyści finansowych dla agencji zatrudnienia.

 

Dnia 27 maja 2014 weszła w życia długo oczekiwana nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wprowadzająca szereg nowych rozwiązań takich jak bony stażowe czy  szkoleniowe, 3 profile pomocy osobom bezrobotnym, a także nowe mechanizmy zlecania zadań wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy zwane potocznie kontraktowaniem, będące swoistym outsourcingiem zadań publicznych z zakresu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych.

 

Ideą kontraktowania jest wykorzystanie potencjału trzech sektorów:

-  sektora administracji publicznej, który dysponuje instytucjonalnymi i finansowymi możliwościami kształtowania polityki zatrudnieniowej w powiatach i województwach;

- sektora przedsiębiorstw, reprezentowanego przez komercyjne agencje zatrudnienia, posiadające szerokie i trwałe relacje z pracodawcami, znające ich potrzeby i oczekiwania;

- sektora organizacji pozarządowych, którego przedstawiciele posiadają bogate doświadczenia
w pracy z człowiekiem, służącej rozwianiu jego potencjału, wspieraniu w momentach życiowych zmian.

 

Zlecanie usług przez publiczne służby zatrudnienia odbywać się będzie w dwóch wariantach.
Pierwszy to tzw. kontraktowanie powiatowe, w którym zlecającym będzie starosta powiatowy, reprezentowany przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Szczegółowe zasady i sposób zlecania usług zostały określone w art. 61 b ustawy. Agencja zatrudnienia za znalezienie pracy osobie długotrwale bezrobotnej otrzyma wynagrodzenie w wysokości maksymalnie 150% średniego wynagrodzenia (obecnie około 6 tyś. zł).

 

Wypłata wynagrodzenia będzie ściśle powiązana ze skutecznością działań agencji. Pełne wynagrodzenie wypłacone zostanie po doprowadzeniu do zatrudnienia bezrobotnego
i utrzymaniu go w zatrudnieniu przez 6 miesięcy. Pensja, którą otrzymywać będzie bezrobotny musi być na poziomie co najmniej płacy minimalnej.

 

W sytuacji,  w której bezrobotny przepracuje okres krótszy niż 6 miesięcy, wartość wynagrodzenia dla agencji będzie proporcjonalna do przepracowanego czasu. Oznacza to, że
w sytuacji gdy bezrobotny przepracuje np. cztery miesiące, agencja zatrudnienia otrzyma
od  powiatowego urzędu pracy środki w wysokości 4/6 wynagrodzenia.

 

Ustawa zawiera zapisy zabezpieczające agencje zatrudnienia przed sytuacjami losowymi.
W sytuacji gdy bezrobotny zrezygnuje z pracy w ramach umowy zlecenia dobrowolnie lub pracodawca rozwiąże umowę o pracę z winy pracownika, zgodnie z przesłankami zawartymi
w art.52 Kodeksu Pracy, wówczas agencja zatrudnienia nie będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków, nawet jeżeli pracownik przepracuje mniej niż 6 miesięcy.

 

Drugim rodzajem kontraktowania jest tzw. kontraktowanie wojewódzkie. Realizowane jest ono
z poziomu województwa. Są to zdecydowanie większe kontrakty, które obejmują zasięgiem co najmniej dwa powiaty i minimum 200 osób z każdego z nich. Z ogłoszonych dotychczas przetargów wojewódzkich urzędów pracy wynika, że liczba skierowanych bezrobotnych będzie duża, obecnie od 600 do 1500 osób.

Wojewódzki model kontraktowania znacznie różni się od modelu powiatowego, biorąc pod uwagę wysokość wynagrodzenia i sposób jego wypłaty.

Szczegółowe zasady kontraktowania wojewódzkiego określono w art. 13 c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Agencja zatrudnienia  w tym modelu może liczyć
na zdecydowanie wyższe środki – maksymalnie 300% średniego wynagrodzenia (co daje obecnie około 12 tyś zł). Agencja zatrudnienia otrzyma środki w czterech częściach:

 

  • 20% wynagrodzenia po dokonaniu diagnozy sytuacji zawodowej bezrobotnego;
  • 20% wynagrodzenia za doprowadzenie do zatrudnienia trwającego co najmniej 14 dni;
  • 30% wynagrodzenia za utrzymanie przez bezrobotnego zatrudnienia przez okres minimum 90 dni;
  • 30% wynagrodzenia za utrzymanie przez bezrobotnego wynagrodzenia przez okres minimum 180 dni.

Biorąc pod uwagę skalę i wielkość zamówień w ramach kontraktowania wojewódzkiego,
nie będzie ona szeroko dostępna dla mniejszych agencji zatrudnienia. Pozostaje współpraca
z dużymi graczami, co może być równie atrakcyjne. Z kolei w kontraktach ogłaszanych przez starostów powiatowych, z uwagi na mniejszą skalę, mniejsze agencje będą mogły się o nie ubiegać samodzielnie. Jedyny warunek to posiadanie odpowiedniego „know-how”.

 

Fundacja Imago od 2011 roku zajmowała się kreowaniem nowych rozwiązań prawnych
i praktycznych w tym obszarze. W czasie realizacji projektów zespół fundacji wraz z kluczowym partnerem projektu – Powiatowym Urzędem Pracy w Ząbkowicach Śląskich, a także z PUP w Kłodzku, Górze i Zabrzu – testował różne warianty kontraktów, których przedmiotem były usługi doprowadzenia do zatrudnienia bezrobotnych osób niepełnosprawnych. Na wypracowane rozwiązania bardzo duży wpływ miały także doświadczenia urzędów pracy i agencji, zdobyte w ramach projektów pilotażowych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej: Partnerstwa dla Pracy oraz Nowych Horyzontów.Wynikiem tych prac było opracowanie „gotowych do użycia” praktycznych narzędzi, swoistych podręczników dla PUP, NGO i Agencji, których kompleksowe zastosowanie umożliwia organizację konkursów przez urzędy i zarazem efektywną aktywizację zawodową osób bezrobotnych, w tym z niepełnosprawnościami.

 

Warte podkreślenia jest to, że narzędzia zostały opracowane z myślą o wszystkich uczestnikach procesu aktywizacji zawodowej: od wojewódzkich urzędów pracy, poprzez powiatowe urzędy pracy, agencje zatrudnienia, po organizacje pozarządowe. Zaproponowany przez Fundację Imago produkt w pełni wpisuje się w ideę kontraktowania. Składa się z podręczników opisujących procedury zlecania usług rynku pracy przez publiczne służby zatrudnienia. Ponadto zawiera opracowania opisujące Model Społecznej Instytucji Rynku Pracy czy też możliwości zastosowania kontraktowania w standardowych projektach współfinansowanych np. ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wszystkich zainteresowanych zagadnieniami kontraktowania zapraszamy do kontaktu. Wszystkie produkty projektu dostępne są na stronie internetowej Fundacji Imago pod adresem fundacjaimago.pl.
Niniejszy artykuł jest autorstwa Zespołu Ekspertów Fundacji Imago, w ramach projektu „Model kontraktowania usług rynku pracy na rzecz osób niepełnosprawnych”, współfinansowanego
ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

ue

Artykuł współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.