Ostatni kwartał roku to moment, który firmy często wykorzystują na kompleksowe podsumowanie wyników przedsiębiorstwa oraz pracy zespołów, managerów i poszczególnych pracowników.

 

 

Sięgają wówczas po pomoc audytorów, dokonujących realnej diagnozy kondycji oraz zasobów przedsiębiorstwa.

Jednym z elementów kontroli jest wywiad z pracownikami. Ten jednak dla wielu zatrudnionych wiąże się ze stresem czy lękiem przed jego konsekwencjami.

Z reguły audyt wewnątrz firmy przeprowadzają wyspecjalizowane w tym organizacje zewnętrzne. Plusem takiego rozwiązania jest większy obiektywizm, ale minusem – mniejsza znajomość struktury i ludzi. Zdarza się jednak, że zajmuje się tym także dział HR, o ile jego pracownicy mają kompetencje, by właściwie nadzorować przebieg badania.

 

Audyt – czego może spodziewać się pracownik
Audyt kompetencyjny jest formą oceny i to naturalne, że wzbudza niepewność czy strach. Warto jednak pamiętać, że jego celem nie jest zwolnienie pracowników, ale zdiagnozowanie ich mocnych czy słabych stron. To umożliwia zaplanowanie ścieżki kariery i systemu szkoleń dostosowanych do potrzeb każdego zatrudnionego.

W rozmowie z audytorem pracownicy często proszeni są też o wypełnienie testów psychologicznych: dotyczących osobowości czy kompetencji. W niektórych przypadkach stosuje się dodatkowo narzędzie badawcze w postaci Development Center. Metoda polega na obserwacji pracowników, podczas wykonywania zadań indywidualnych lub grupowych i pozwala określić kompetencje czy umiejętności badanych. W połączeniu z oceną tzw. 360 stopni dokonywaną z wielu perspektyw, dopełnia rzetelnego obrazu oceny pracownika – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

 

Dobre przygotowanie to podstawa
Przed spotkaniem z audytorem, pracownik powinien być poinformowany przez przełożonego o terminie i celu takiej rozmowy. Warto podejść do tego, jak do szansy na lepsze poznanie oraz zrozumienie swoich zalet lub słabszych stron i potraktować to jako dobrą naukę, a także możliwość zasygnalizowania swojej oceny sytuacji.

Przyjmij otwartą postawę oraz zachowaj spokój. Podejdź do rozmowy jak do spotkania biznesowego, na którym chcesz jak najlepiej się zaprezentować. Odpowiadaj na pytania śmiało oraz nie bój się pochwalić swoimi kompetencjami i umiejętnościami, a także przedstaw swoje pomysły na lepsze funkcjonowanie zespołu, czy też firmy – radzi Małgorzata Majewska. Audytorzy to nastawieni życzliwie profesjonaliści, dlatego warto z nimi współpracować. To pomoże przełamać strach oraz napięcie.

 

Audyt – korzyści dla pracodawcy
Nie ulga wątpliwości, że procedura audytu – choć stresująca dla pracowników, służy ocenie i doskonaleniu systemu zarządzania.

Elastyczna forma wywiadu daje firmom dostęp do pogłębionej wiedzy na temat zarządzania zasobami ludzkimi. Pozwala wychwycić mocne strony pracowników i jednocześnie zdiagnozować luki w zakresie umiejętności czy kompetencji. Ma to znaczenie w przypadku obsadzania kluczowych stanowisk oraz planowania ścieżek rozwoju, ale także oceny managerów – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Wyniki dobrze przeprowadzonego audytu pracodawca wykorzystuje więc do lepszej oceny potencjału ludzi, planowania odpowiednich szkoleń czy wdrażania systemu ocen okresowych. Wszystko, by efektywniej wykorzystać mocne strony swoich specjalistów, a jednocześnie opracować metodę skutecznej rekrutacji, a także wspierać managerów w mądrym kierowaniu pracą zespołów.