Pierwsze wyniki testowego wdrożenia Narzędzia Pomiaru Wartości Kapitału Ludzkiego (NKL) wykazały, że przedsiębiorcy chcą wiedzieć, jak można wykorzystać gromadzone dane o zasobach ludzkich dla podniesienia konkurencyjności swojej firmy.

 

Etap testowania pomógł uświadomić pracownikom przedsiębiorstw, że kapitał ludzki nie jest zbędnym kosztem ale długofalową i przemyślaną inwestycją. Testy NKL w firmach mają na celu zebranie opinii praktyków na temat jakości i efektywności tego innowacyjnego narzędzia. Kolejny etap, to opracowanie NKL w finalnym kształcie na podstawie wniosków z testowania, oraz ze spotkań z przedstawicielami przedsiębiorstw.

Testowe wdrożenie Narzędzia Pomiaru Wartości Kapitału Ludzkiego (NKL) jest kolejnym etapem projektu „Kapitał ludzki jako element wartości przedsiębiorstwa” realizowanego wspólnie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Szkołę Główną Handlową w Warszawie. Testy NKL zostały przeprowadzone w 20 firmach na terenie różnych miast Polski, zróżnicowanych pod względem wielkości, reprezentujących różne sektory gospodarki i profile działalności.

Zdecydowana większość testowanych organizacji nigdy dotąd nie dokonywała takiego pomiaru, dlatego narzędzie spotkało się z ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem zarówno właścicieli jak i pracowników odpowiedzialnych za działy kadr, personalne czy finansowe w firmach. NKL zostało ocenione jako instrument nowoczesny, pozwalający uzmysłowić idee i znaczenie roli człowieka w sukcesie organizacji, które pomaga lepiej zarządzać wydatkami związanymi z HR i rozwojem przedsiębiorstwa.

Firmy zwróciły uwagę na zasadność uwzględnienia w finalnym kształcie narzędzia bardziej szczegółowego opisu definicji składników, które wpływają na rentowność i zyskowność. Małe organizacje widzą natomiast potrzebę uwzględnienia w NKL mechanizmu benchmarkingu, czyli możliwości odniesienia indywidualnych wyników przedsiębiorstwa do innych z tej samej branży, o podobnej wielkości, modelu organizacji czy zarządzania.

Bez odwołania się do danych branżowych trudno im bowiem określić poziomy wskaźników i zinterpretować wyniki. Co ważne w ich opinii, narzędzie faktycznie daje zaplecze do prowadzenia działań rozwojowych i współpracy działów HR i księgowości. Z dużym zainteresowaniem przedsiębiorcy przyjęli także możliwość wygenerowania w przyszłości sprawozdań wewnętrznych, zewnętrznych i wieloletnich.

 

Cenną sugestią dla twórców narzędzia jest również zweryfikowanie liczby wskaźników i metod pomiaru. W opinii uczestników skrócona wersja byłaby bardziej czytelna i wygodniejsza do aplikacji w szerszej gamie firm bez względu na wielkość. Podobne uwagi zgłaszali przedsiębiorcy i specjaliści odpowiedzialni za zarządzanie zasobami ludzkimi podczas majowych i czerwcowych Spotkań Informacyjnych. Kolejne spotkania na temat NKL odbędą się już we wrześniu.

Inf. prasowa PARP