Firma HRM partners po raz dziewiąty dokonała kompleksowego badania wynagrodzeń w bankowości, zbierając dane, dotyczące nie tylko poziomów wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych ale także informacje odnośnie praktyk premiowania w bankach.
 


Dlaczego porównywanie zakresu wynagrodzenia zmiennego i praktyk premiowania a nie tylko poziomów wynagrodzeń będzie miało coraz większe znaczenie?

Wzrost płac w sektorze bankowym pomimo kryzysu był nieco wyższy niż w innych branżach. Relatywnie niewiele spadły płace zmienne wypłacane w sprzedaży (przeciętnie 27% w 2013 roku w porównaniu do 29% w roku 2008). Wskazuje to, że banki bardzo dobrze potrafią sobie radzić z kryzysem i dostosowywać systemy wynagrodzeń do sytuacji w otoczeniu.

W zależności od stanowiska, w porównaniu z rokiem 2012, największa zmiana wynagrodzeń dotyczyła menedżerów (mediana wzrostu stawki o 4,6%). W przypadku specjalistów i pracowników wsparcia zmiana ta wynosiła 3,4%. Biorąc pod uwagę piony działalności, wynagrodzenia najbardziej wzrosły w bankowości inwestycyjnej (4,2%) i centrali (4,1 %).

HRM Partners

Ale oczywiście zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko pieniądze…

Dlatego też, porównując się do rynku, warto brać pod uwagę nie tylko wielkości wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych, ale także poznawać praktyki premiowania na rynku bankowym i ich zróżnicowanie dla różnych grup stanowisk. Skonstruowanie konkurencyjnego pakietu wynagrodzeń będzie w coraz większym stopniu polegało na doborze różnorodnych narzędzi płacowych, benefitów i innych pozapłacowych elementów wynagrodzenia (podejście Total Rewards).

W konsekwencji zmian zachodzących nie tylko w branży, ale i na rynku pracy, szczególnie ważne będzie przyciągnięcie i utrzymanie odpowiednich pracowników, co wiąże się ze zmianą podejścia do motywowania – koniecznością odpowiedniej segmentacji pracowników (w myśl zasady „one size does not fit all”) oraz zaprojektowaniem takiego systemu i narzędzi motywowania, które będą uwzględniać specyficzne potrzeby zatrudnionych.
 
Trendy HR w bankowości

Według prognoz Konsultantów HRM partners, następujące czynniki będą w szczególnym stopniu wpływać na konieczność przeformułowania podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi w bankowości oraz sposób konstruowania pakietów wynagrodzeń:

1.
 Koncentracja sektora bankowego – ma wpływ na strukturę i poziom zatrudnienia w bankowości: od połowy roku 2011 dynamika zatrudnienia w sektorze bankowym systematycznie maleje, natomiast ciągle rośnie dynamika osób zatrudnionych w centralach bankowych; wiąże się to z umiejętnym podejściem do  derekrutacji, rozumianej nie tylko jako zwolnienia, ale także jako przemieszczenia pracowników w ramach organizacji. W procesie przekwalifikowania pracowników zasadne będzie zastosowanie form szkoleń odmiennych od tradycyjnych zajęć warsztatowo-wykładowych: on the job training (szkolenie na stanowisku pracy), job shadowing („podpatrywanie” pracy), czy wdrożenie programów mentoringowych.

2.
Wzrost znaczenia bankowości mobilnej – wpłynie nie tylko na relację zatrudnienia między oddziałami a centralą, ale także na jego strukturę: zrekrutowanie pracowników o odpowiednich umiejętnościach związanych z technologią (projektowanie aplikacji, platform komunikacyjnych, cyberbezpieczeństwa) i komunikacją (wzrost znaczenie obsługi klienta „na odległość” – call center, obsługa za pośrednictwem mobilnych punktów bankowych, PR). Przenoszenie się usług do kanału internetowego będzie miało wpływ na wzrost znaczenia marketingu i świadomego budowania marki banku (także jako pracodawcy) przy większym zaangażowaniu w komunikację za pomocą mediów społecznościowych i technologii.

3. 
Zmiana podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi – umiejętne zarządzanie wiekiem w organizacji, mające na celu jak najdłuższe utrzymanie pracowników 50+ oraz jednoczesne przyciągnięcie i utrzymanie w pracy przedstawicieli młodego pokolenia, które ceni partnerski styl zarządzania, równowagę między pracą i życiem prywatnym, czy zindywidualizowane podejście do rozwoju. W coraz większej ilości banków na świecie zmienia się także profil zatrudnianych osób – banki zatrudniają nie tylko absolwentów uczelni ekonomicznych ale także artystycznych i humanistycznych. 

Informacje o badaniu:
W badaniu wzięło udział 9 banków, zebrane dane dotyczą ponad 65 tysięcy pracowników.