Nieważne czy akurat aktywnie szukasz pracy i jesteś zdeterminowany do zawodowej zmiany, czy po odebraniu kilkunastu telefonów od headhunterów, natknąłeś się na ofertę, która rzeczywiście przyciągnęła Twoją uwagę. Pierwsze interview to swoista autoprezentacja, dlatego warto solidnie się do niej przygotować.
Dokładnie prześledź stronę internetową firmy i postaraj się zdobyć możliwie najwięcej informacji o potencjalnym pracodawcy. Jeśli decydujesz się na spotkanie, musisz wiedzieć, z kim chcesz rozmawiać i dlaczego właśnie z tą organizacją. Co ją wyróżnia na rynku? Dlaczego przyciągnęła Twoją uwagę? Wiedza rynkowa na temat branży, w jakiej działa, znajomość jego otoczenia biznesowego i najbliższej konkurencji pozwolą Ci zaprezentować się jako profesjonalista. Warto też zwrócić uwagę na kulturę organizacji, aby udowodnić, że na rozmowie nie znalazłeś się przypadkowo i że również podzielasz wartości, które są ważne dla przyszłego pracodawcy.
Druga kwestia to samo stanowisko. Dlaczego Cię interesuje? Które aspekty (rozszerzenie zakresu obowiązków, możliwość wykorzystywania w codziennej pracy nowych umiejętności, funkcje menedżerskie) skłoniły Cię, żeby rozważać tę propozycję? Na te pytania musisz znać odpowiedź zanim jeszcze pojawisz się na rozmowie. Przeanalizuj więc opis stanowiska, o jakie się ubiegasz. Job description to kopalnia wiedzy na temat tego, czego oczekuje Twój potencjalny nowy pracodawca. Zawiera informacje odnośnie oczekiwanego doświadczenia kandydata, jego wiedzy, znajomości określonych technologii, jak również preferowanego stylu pracy. Zaznacz swoje wszystkie mocne strony i sukcesy w obszarach, które dla pracodawcy mogą być ważne.
Pamiętaj, żeby być szczerym i nie „naciągać” rzeczywistości. Interview to miejsce na poznanie się i sprawdzenie, czy jedna i druga strona odnajdują wspólną płaszczyznę porozumienia w zakresie wzajemnych oczekiwań, stylu pracy czy rozwoju zawodowego. Wykorzystaj ten czas, aby poznać potencjalnego przyszłego pracodawcę. Natomiast nigdy nie idź na rozmowę kwalifikacyjną wyłącznie z czystej ciekawości. Zaprezentuj się jako specjalista, który będzie mógł czerpać prawdziwą zawodową satysfakcję z roli, której dotyczy rozmowa kwalifikacyjna, a daną organizację postrzega jako miejsce, w którym będzie mógł rozwijać się przez długi czas.
Źródło: HRK S.A.