Jedną z największych bolączek osób w wieku 50+ jest utrata pracy. Istnieje wiele negatywnych stereotypów na temat potencjalnych pracowników w tym przedziale wiekowym. Zarzuca się im brak kompetencji w zakresie obsługi nowoczesnych technologii, wolniejsze przyswajanie nowych umiejętności oraz obawę przed zmianami. Z badań ekspertów wynika jednak, że ponad 80 proc. przedsiębiorców prowadzi rekrutację w tej grupie wiekowej[1]. Równocześnie, w blisko 43 proc. firm stanowią oni niewielki odsetek pracowników[2]. Tymczasem obecni 50-latkowie posiadają szereg zalet, które wyróżniają ich na rynku pracy. Wystarczy je po prostu dostrzec. Jak to zrobić?
„Blisko 56 proc. przedsiębiorców przyznaje, że zdaje sobie sprawę z tego, że osoby po 50-tce mają kłopoty ze znalezieniem zatrudnienia[3]. Musimy jednak zacząć przyzwyczajać się do myśli, że pracowników w tym przedziale wiekowym będzie coraz więcej. Demografii nie uda nam się oszukać. Społeczeństwo starzeje się w zastraszającym tempie i coraz trudniej będzie nam zastępować kolejne generacje. Do 2050 roku 40% społeczeństwa będzie po 60-tce[4]. Zarówno pracodawcy, potencjalni pracownicy, jak i HR-owcy stoją przed wielkim wyzwaniem. Nie możemy pozwolić na sytuację, w której 50-latek traci pracę i nie ma dla niego zajęcia. Na emeryturę jest zdecydowanie za wcześnie, a są to osoby w pełni sił. Osoby 50+ często nie są po prostu brane pod uwagę przy rekrutacji, a doskonale mogłyby uzupełnić zespół czy to w biznesie czy usługach lub pracy fizycznej. Większy udział osób 50+ na rynku pracy jest niezbędny do wypełnienia luki w zasobach ludzkich” – komentuje Hanna Listek, dyrektor zarządzająca spółki Polski HR.
Poniżej eksperci Loyd S.A prezentują 5 powodów, dla których przedsiębiorcy powinni zatrudniać pracowników 50+:
1. Są zmotywowani – motywacja pracowników 50+ jest często o wiele większa niż w przypadku ich młodszych kolegów. Bardziej angażują się oni w wykonywanie swoich obowiązków, nie tylko przez strach przed utratą pracy, ale także z chęci udowodnienia swojej wartości. W dodatku wbrew powszechnym stereotypom, rzadziej niż młodsi pracownicy korzystają ze zwolnień lekarskich. Jak się okazuje, unikanie pracy jest ściśle związane z poziomem satysfakcji z jej wykonywania
2. Są doświadczeni – wraz z wiekiem przybywa nam cennych doświadczeń i wiedzy. Pracownicy 50+ z pewnością mają ich co niemiara. Doświadczeni pracownicy często mogą występować w roli mentorów dla młodszych kolegów z pokolenia X i Y. Unikalne doświadczenia starszych pracowników doskonale uzupełnią innowacyjne koncepcje i projektowe myślenie.
3. Są odpowiedzialni – pracownicy 50+ mają już z reguły ustabilizowaną sytuację rodzinną oraz finansową. To sprawia, że są osobami odpowiedzialnymi i zrównoważonymi. Ponadto są też o wiele bardziej stabilni emocjonalnie niż młodsi koledzy i potrafią lepiej poradzić sobie w trudnych sytuacjach.
4. Są lojalni – pracownicy 50+ często związują się z firmami na długie lata. Ważny jest dla nich sukces zawodowy i rozwój firmy. Identyfikują się z miejscem pracy. Nie zmieniają jej co 2-3 lata jak młodsze pokolenia. Praca jest dla nich swego rodzaju dobrem. Zaledwie 5 proc. osób po 50 roku życia decyduje się na zmianę zatrudnienia.
5. Są opłacalni – pracownicy 50+ to wymierna oszczędność z wielu względów. Przede wszystkim utrzymywanie dojrzałych pracowników w ramach organizacji pozwala na zachowanie tzw. pamięci instytucjonalnej, a tym samym na uniknięcie kosztów płynących z konieczności „ponownego wynajdywania koła”. Ponadto pracodawcy są zwolnieni z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, gdy zatrudniają kobiety, które ukończyły 55 rok życia i mężczyzn, którzy ukończyli 60 lat.Pracodawca, który zatrudni osobę w wieku 50+ i będzie chciał ją przeszkolić może także liczyć na zwrot w wysokości do 80 proc. kosztów szkolenia i do wysokości 300 proc. przeciętnego wynagrodzenia.
[1] Keralla Research
[2] Keralla Research
[3] Keralla Research
Opracowanie: Loyd S.A.