Na polskim rynku pracy pojawił się nowy trend związany z budowaniem lojalności pracowników dotykający niestandardowych działań employer branding. Coraz więcej pracodawców decyduje się na wprowadzenie różnorodnych programów wspierających zdrowy tryb życia.
Liderzy poszczególnych branż i organizacje aktywne w działaniach CSR zaczęły pomagać pracownikom w rzuceniu palenia. Jak okazuje się program antynikotynowy może być obszarem efektywnych działań employer branding i wyzwaniem dla działu PR i marketingu.
Problem palenia papierosów w coraz większym stopniu dotyka polskich pracodawców. Według danych Instytut Onkologii w Warszawie i World Health Organisation około 10 mln Polaków pali regularnie 15 – 20 sztuk papierosów dziennie.
„Podejście do palących pracowników jest bardzo skrajne. Wiele firm lekceważy tę kwestię uważając, iż jest to sprawa indywidualna i nie wpływa na efektywność pracy osoby palącej. Część pracodawców analizując bilans zysków i strat, decyduje się podjąć odpowiednie kroki w postaci realizacji programów antynikotynowych – komentuje Kinga Balter z Kliniki rzucania palenia Allen Carr w Polsce.
Trwająca kilka lat dyskusja na temat zakazu palenia w miejscach publicznych, ponad rok temu miała swoje rozstrzygnięcie w polskim parlamencie. Przyjęte rozwiązania legislacyjne wprowadziły zakazy palenia w miejscach pracy i zmieniły zobowiązania pracodawców wobec problemu palenia na terenie firmy.
Jest to przełomowy moment w określeniu na nowo relacji pracodawca – palący pracownik, jak również szansa na budowanie wizerunku firmy faktycznie dbającej o zdrowie swoich pracowników. Pierwsi pracodawcy w Polsce korzystając z międzynarodowych doświadczeń zaangażowali się w realizację projektów antynikotynowych dla pracowników, zdając sobie sprawę, iż papieros niszczy wizerunek nowoczesnej organizacji i przynosi jej realne straty finansowe.
Program rzucania palenia korzystając ze wsparcia Kliniki Allen Carr jako pierwsze w Polsce zorganizowały korporacje, m.in.: SONY, ALSTOM POWER, PLAY, CARGILL, HMI, DANSKE BANK, SCHNEIDER ELECRIC, IBM, Cadbury czy IKEA.
Inicjatywy walki z nałogiem tytoniowym, wpisującej się w niełatwy obszar działań CSR i Employer Branding podejmowane są także coraz częściej przez polskie firmy. Jedną z nich jest PZU, które nawiązało współpracę z Kliniką Allena Carra w Polsce organizując dla swoich pracowników warsztaty antynikotynowe. Sukces projektu na poziomie centrali, sprawił, iż firma podjęła decyzję o jego kontynuacji w pozostałych oddziałach PZU.
PZU należy do tych firm, które podjęły działania wspierania pracowników w rzucaniu palenia – mówi szef działu Sponsoringu, Prewencji i CSR w PZU Piotr Glen.
– Gdy zapadła decyzja o tym, że w budynku PZU będziemy likwidować palarnie, w zamian za to postanowiliśmy zrealizować projekt, pomagający pracownikom zmierzyć się z nałogiem. Dzięki niemu palenie rzuciło około 100 pracowników Centrali PZU.
Co decyduje o sukcesie w realizacji projektu antynikotynowego?
Punktem wyjścia jest analiza potrzeb realizowana w dziale HR we współpracy z konsultantem z kliniki rzucania palenia, która pozwala określić ramy realizacji projektu i wybrać najbardziej efektywne narzędzia komunikacji wewnętrznej.
Drugim etapem jest przystąpienie do kampanii rekrutacyjnej skierowanej do palących pracowników z jasnym przekazem informacyjnym, iż dbając o ich zdrowie, firma decyduje się zainwestować czas i pieniądze „tu i teraz”, aby pomóc uwolnić im się od nałogu.
Jest to konieczne ponieważ, palacze w większości przypadków chcą rzucić palenie, lecz odkładają dzień, w którym planują to zrobić. Realizacja projektu antynikotynowego w firmie to również wyzwanie dla działu marketingu, który korzystając z możliwych form i środków wyrazu powinien zachęcić palaczy do podjęcia próby zerwania z nałogiem.
O całościowym sukcesie realizacji projektu decyduje sprawność komunikacyjna organizacji oraz jej umiejętność wdrożenia i przeprowadzenia programu antynikotynowego we współpracy z profesjonalnym partnerem. Dla palącego personelu sukcesem jest zerwanie z nałogiem, a dla organizacji zyskanie bardziej efektywnego pracownika.
Profesjonalnie i kreatywnie zrealizowany program antynikotynowy może stać się skutecznym narzędziem budowania wizerunku nowoczesnej firmy, która nie zamiata trudnych tematów pod dywan, lecz szuka konstruktywnych i trwałych rozwiązań.
Corporate wellness to temat coraz aktywniej podejmowany przez firmy – mówi Kinga Balter, Dyrektor Zarządzający Kliniki rzucania palenia Allena Carra w Polsce – pracodawcy opłaca się inwestować w zdrowie pracowników, dzięki czemu buduje bardziej trwały, stabilny i zadowolony zespół. Palący pracownik jest bardziej zestresowany i mniej czasu przeznacza na pracę niż nie palący, a firmy coraz bardziej zdają sobie z tego sprawę – dodaje.
Profesjonalnie opracowana i wdrożona strategia miejsca pracy wolnego od dymu tytoniowego może wkrótce stać się wyzwaniem dla wielu firm w Polsce, które przestaną się łudzić, iż palenie nie ma przełożenia na kluczowe obszary ich działalności i nie przynosi im strat finansowych.