Kampania rekrutacyjna to nie tylko działania marketingowe mające na celu pozyskiwanie najlepszych kandydatów na wyznaczone stanowiska pracy, ale też budowanie wizerunku firmy. Ciekawy pomysłnie wystarczy, niezbędna jest także efektywna strategia działania.
Na początku należy ustalić czy kampania rekrutacyjna będzie realizowana własnymi siłami, czy też przy pomocy agencji reklamowej.
Wewnętrzna strategia pozwala zaoszczędzić, jednak wymaga też odpowiedniego przeszkolenia pracowników, którzy będą odpowiedzialni za funkcjonowanie i rozwój kampanii. Korzystanie z usług agencji wiąże się natomiast z dodatkowymi kosztami i wprowadzaniem obcych osób w politykę firmy.
Ma to jednak swoje dobre strony, ponieważ angażowanie specjalistów owocuje kreatywnymi rozwiązaniami dostosowanymi do najnowszych trendów na rynku. Decyzja uzależniona jest więc od sytuacji finansowej firmy, dostępnych środków oraz kreatywności zespołu.
Planując kampanię rekrutacyjną nie można zapominać, że służy ona także działaniom promocyjnym. Powinna być zatem zgodna z dotychczasowym wizerunkiem firmy oraz realizować cele pracodawcy, wyróżniać go wśród konkurentów i przede wszystkim odpowiadać na potrzeby grupy docelowej.
Wizytówką każdej kampanii jest jej hasło reklamowe – EVP (Employment Value Proposition). Musi być zwięzłe i atrakcyjne, a jego skuteczność w dużej mierze zależy od znajomości potrzeb odbiorcy. Aby przygotować sensowną ofertę współpracy należy zapoznać się z oczekiwaniami potencjalnego kandydata – przeanalizować jego cechy osobowości, preferencje i wymagania.
Ważna jest także forma graficzna komunikatu, która powinna współgrać z przesłaniem zawartym w haśle kampanii. Istotna jest spójna koncepcja, która zapobiega niewłaściwemu zrozumieniu intencji pracodawcy. Odpowiednio przygotowana oferta powinna trafić do możliwie najszerszego grona pożądanych odbiorców. Internet stwarza mnóstwo możliwości.
Social media i gry o pracę
Bardzo popularna jest aktywność w social mediach, która pozwala na stały kontakt z potencjalnymi kandydatami, a także umożliwia bezpłatne publikowanie treści o charakterze promocyjnym. Świetnym pomysłem, realizowanym w ostatnim czasie przez wiele firm, jest organizowanie internetowych rekrutacji, opartych na zasadach przypominających reguły gier komputerowych. Osoby starające się o angaż zobowiązane są wziąć udział w kilku etapach swoistej „gry o pracę”.
Pierwsza część polega zazwyczaj na kreowaniu wirtualnej postaci, którą aplikanci obdarzają własnymi cechami, dodając też informacje na temat swojego wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego – przypomina to trochę tworzenie interaktywnego CV.
Następnie przystępują do quizu bądź testu sprawdzającego ich wiedzę i umiejętności. Dzięki temu pracodawca, bez dodatkowych kosztów i straconego czasu, jest w stanie wyłonić najlepszych kandydatów, którzy zostają zaproszeni do finałowego etapu – ostatecznej rozmowy kwalifikacyjnej. Tego typu strategia udowadnia pomysłowość i oryginalność autorów kampanii, ale przede wszystkim skutkuje zdecydowanym wzrostem zainteresowania prezentowaną ofertą.
Dni otwarte i targi pracy
Entuzjastyczne opinie rekrutowanych uzasadnione są poczuciem swobody i komfortu, jaki towarzyszy tego rodzaju rywalizacji. Nic dziwnego – kto nie wolałaby zagrać o pracę, zamiast uczestniczenia w schematycznych i stresujących spotkaniach rekrutacyjnych? Bardzo ważny jest także bezpośredni kontakt z potencjalnymi kandydatami. Warto więc organizować dni otwarte w firmie, dzięki którym zainteresowani pracą mają szansę nie tylko zapoznać sie ze strukturą funkcjonowania przedsiębiorstwa, ale także porozmawiać z wybranymi pracownikami.
Najefektywniejszy wydaje się jednak udział w targach pracy. Uczestnictwo w takim wydarzeniu wspiera proces rekrutacyjny, ale również pomaga budować rozpoznawalność marki. Na uwagę zasługują targi Career EXPO, które skupiają zarówno studentów, jak i doświadczonych pracowników poszukujących nowych dróg rozwoju. Stwarzają tym samym dogodne warunki dla pracodawców zamierzających zainteresować ofertą różne grupy odbiorców.
Career EXPO odbędzie się 14 listopada w MTP w Poznaniu, następnie 21 listopada w Hali Stulecia we Wrocławiu. To wyjątkowa okazja, aby wyróżnić firmę wśród innych pracodawców oraz nawiązać kontakty biznesowe w miłej i komfortowej atmosferze.