Znajomość języków obcych jest obecnie jednym z największych atutów kandydatów starających się o pracę w centrach usług biznesowych. Jak wynika z raportu ABSL, zlokalizowane w Polsce centra świadczą usługi w 34 językach obcych i dla kilkudziesięciu krajów świata.
W cenie jest zarówno niemiecki, francuski czy hiszpański, jak i nietypowe języki, takie jak na przykład węgierski, duński, holenderski czy szwedzki. W sytuacji, kiedy na rynku stosunkowo trudno jest znaleźć kandydatów łączących silne kompetencje specjalistyczne z umiejętnościami lingwistycznymi, pracodawcy z sektora sami inwestują w szkolenia językowe dla swojej kadry.
Ze względu na międzynarodowy charakter działalności centrów, dla dalszego rozwoju sektora konieczna jest dostępność wykwalifikowanych specjalistów biegle posługujących się językami obcymi.
- Wśród języków szczególnie poszukiwanych przez pracodawców, poza angielskim, na pierwszym miejscu znalazł się niemiecki. Specjalistów władających tym językiem poszukuje 3/4 centrów. Mniej więcej co druga firma z sektora potrzebuje pracowników posługujących się językiem francuskim. Trzecie miejsce zajmują wspólnie włoski i polski – komentuje Janusz Górecki, Główny Analityk ABSL.
Zadania realizowane są też w bardzo nietypowych językach jak np. węgierski, turecki, duński czy mołdawski. Warto podkreślić, że centrum usług zajmujące pierwszą pozycję pod względem używanych w codziennej pracy liczby języków wykorzystuje ich aż 32. Zdolności lingwistyczne są zatem niezwykle ważnym atutem przy ubieganiu się o pracę w sektorze, przy czym znajomość języka angielskiego jest uznawana za konieczność.
- Płynny język angielski powoli staje się podstawowym wymogiem, a nie atutem, zwłaszcza w firmie o globalnym zasięgu, gdzie na co dzień współpracuje się z osobami z innych krajów – tłumaczy Anna Kosińska, Poland Marketing Manager w Luxoft. – W naszej firmie 100 proc. pracowników posługuje się językiem angielskim na poziomie co najmniej komunikatywnym – dodaje.
Pracodawcy z sektora zwracają uwagę, że niekiedy wyjątkowo trudno jest znaleźć pracowników, którzy posiadaliby odpowiednie umiejętności praktyczne, wiedzę oraz biegle posługiwaliby się na przykład językiem niemieckim. Z tego powodu, firmy same organizują kursy mające na celu podniesienie kompetencji językowych specjalistów.
Języki motywują
Pracodawcy doceniają potencjał kursów językowych, jak i specjalistycznych, uznając je za ważne narzędzie służące motywowaniu pracowników oraz zwiększaniu efektywności operacyjnej całej firmy. Dla przykładu, firma Xerox przeprowadziła badania nad skutecznością swoich programów szkoleniowych. Okazało się, że każdy dolar zainwestowany w szkolenie pracowników, przynosił 22 dolary zwrotu. Korzyści płynące z możliwości partycypowania w szkoleniach organizowanych przez pracodawcę, zauważają również sami pracownicy.
- Spośród licznych form motywowania pozafinansowego, pracownicy często wybierają naukę języków obcych – mówi Anna Kosińska z Luxoft Poland.
– Oferujemy możliwość uczestniczenia w dofinansowanych przez firmę kursach języka angielskiego oraz polskiego dla osób z zagranicy. Kursy odbywają się w godzinach pracy, a postępy w nauce są regularnie monitorowane przez Luxoft Training Center. W zależności od poziomu i potrzeb grupy, kursy mogą rozwijać ogólne umiejętności językowe, skupiać się na poszerzaniu słownika specjalistycznego lub określonych kompetencji np. Business English czy prowadzeniu prezentacji po angielsku – dodaje.
Osoby, które na bieżąco podnoszą umiejętności językowe zwiększają w ten sposób swoją wartość w oczach pracodawcy oraz mogą liczyć na ciekawszą i bardziej rozwojową pracę.
Ponadto, jak zwraca uwagę agencja Sedlak & Sedlak, znajomość języków obcych przekłada się na wyższe zarobki (Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń 2012). Dla przykładu, osoby mówiące po francusku mogą liczyć na pensję wyższą o ok. 36 proc.
Studencie, ucz się języków!
W Polsce przybywa nietypowych, językowych inicjatyw, które są rezultatem współpracy ośrodków akademickich i biznesu. Przykładem może być nowy kierunek Uniwersytetu Łódzkiego „Lingwistyka dla biznesu”. Studenci pierwszego stopnia studiów w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym zdobędą na nim kompetencje językowe na poziomie B2+ w dwóch językach obcych. Pod okiem ekspertów z sektora usług dla biznesu poznają także wybrane języki pod specjalistycznym kątem biznesowym i branżowym. Partnerami merytorycznymi nowego projektu uczelni są firmy Infosys BPO Poland oraz Hewlett – Packard.
- Nowy kierunek studiów to dla młodych ludzi szansa na poprawienie swojej przyszłej pozycji zawodowej poprzez połączenie znajomości języków obcych z wiedzą i praktycznymi umiejętnościami z obszaru biznesu – tłumaczy Magdalena Jóźwiak, HR manager, Infosys BPO Poland – Podczas zajęć studenci będą mogli zarówno podnieść swoje kompetencje językowe, jak również poznać specjalistyczne słownictwo biznesowe, które jest stosowane w codziennej pracy specjalistów z międzynarodowych firm – dodaje.
Centra języków obcych
Centra usług biznesowych obsługują klientów z całego świata, a zakres świadczonych usług jest już naprawdę imponujący. Dla przykładu, Capgemini Software Solutions Center we Wrocławiu dostarcza oprogramowanie spełniające indywidualne potrzeby biznesowe klientów reprezentujących takie branże, jak sektor motoryzacyjny, finansowy, logistyczny, publiczny i telekomunikacyjny.
Capgemini we Wrocławiu zatrudnia programistów JAVA, konsultantów SAP, inżynierów wsparcia aplikacji oraz analityków. Kluczową kompetencją kandydatów jest przy tym znajomość języka niemieckiego. Dlatego też firma sama organizuje kursy kształcące kompetencje językowe z tego obszaru.
- Kursy dopasowujemy do potrzeb naszych pracowników – tłumaczy Dominika Jadach-Łaguna. – Bierzemy również pod uwagę opinie dotyczące zajęć od samych zainteresowanych, a zebrane sugestie przekazujemy naszym lektorom – dodaje.
W podnoszenie kompetencji językowych swoich pracowników inwestują również inni przedstawiciele sektora, między innymi wrocławskie centrum Hewlett – Packard.
- Nasza firma wspiera pracowników w podnoszeniu ich kwalifikacji językowych – tłumaczy Kalina Pasternak, Menedżer ds. Rekrutacji w Hewlett – Packard. – Kursy organizowane są raz na rok fiskalny z możliwością zapisania się 2 razy do roku, w semestrze zimowym oraz letnim i są finansowane w części przez pracodawcę. Nasi pracownicy mają do wyboru kilka szkół, w których mogą uczęszczać na indywidualnie wybrane zajęcia, włącznie z kursami specjalizacyjnymi jak np. Business English – dodaje.
Informacja prasowa ABSL