Coraz częściej o doświadczonych specjalistów i menedżerów pracodawcy muszą zawalczyć. Ci najbardziej oblegani pracownicy są zadowoleni z obecnych prac. Otrzymują kilka zaproszeń do procesów rekrutacyjnych rocznie i nie muszą na własną rękę poszukiwać nowego zatrudnienia, a jedynie wybrać najbardziej atrakcyjną ofertę. To sprawia, że oczekiwania kandydatów rosną.
Antal International opublikował wyniki 3. edycji badania „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”. Wyniki wskazują, że choć w Polsce jest wielu wykwalifikowanych, niebojących się zmiany czy relokacji ekspertów, to aby ich pozyskać, pracodawcy muszą składać oferty coraz bardziej atrakcyjne i przemyślane.
Aktywność specjalistów i menedżerów – poszukiwanie pracy
39% specjalistów i menedżerów poszukuje aktywnie pracy, 46% biernie – cv jest dostępne na portalach rekrutacyjnych i społecznościowych i respondenci są otwarci na nowe propozycje zawodowe. 15% pracowników średniego i wyższego szczebla w ogóle nie poszukuje nowego zatrudnienia. Wśród specjalizacji do grupy osób nie poszukujących pracy należą najczęściej specjaliści i menedżerowie z obszaru: IT (21%), HR (20%) oraz finansów i księgowości (16%).
„Osoby na stanowiskach HR nie wychodzą na rynek pracy, dopóki sytuacja w organizacji jest stabilna, a ich działania są doceniane. Z drugiej strony często bardzo dbają o swój wizerunek na portalach zawodowych i chętnie z headhunterami rozmawiają. Panuje również przekonanie, że nowe wakaty w obszarze HR pojawiają się stosunkowo rzadko – stąd też raczej bierne podejście do poszukiwań. Z moich obserwacji wynika też, że dużo projektów na stanowiska menedżerów HR jest prowadzona przez firmy rekrutacyjne. Dlatego, dopóki headhunter nie zadzwoni, a obecna sytuacja jest zadowalająca to HR Manager nie szuka sam pracy” – komentuje Agnieszka Pastuła, menedżer Antal HR & Admin.
Kogo chcą pozyskać pracodawcy?
Do tradycyjnie najczęściej poszukiwanych przez pracodawców specjalistów i menedżerów należą osoby z obszaru IT – średnio otrzymują oni 11 zaproszeń do udziału w projektach rekrutacyjnych. Pozostałe grupy zawodowe otrzymują średnio 6 takich zaproszeń, z wyjątkiem przedstawicieli obszaru administracji i prawa.
Co motywuje do pozostania w dotychczasowej organizacji?
Dla największego odsetka respondentów (54%) czynnikiem motywującym do pozostania w obecnej organizacji jest atmosfera i relacje personalne w firmie. Również często istotne jest otrzymywane wynagrodzenie (52%). Prawie co drugi badany zwraca uwagę również na brak atrakcyjnych ofert pracy na rynku.
„Pomimo, że specjaliści i menedżerowie często deklarują brak satysfakcji z otrzymywanego wynagrodzenia, jest ono jednak na tyle wysokie, że to właśnie pieniądze są jednym z głównych czynników motywujących do pozostania w organizacji. To dobra wiadomość dla pracodawców – świadczy o racjonalności polskich specjalistów i menedżerów i braku konieczności znacznego podnoszenia stawek. Jest to również wskazówka, że warto położyć większy nacisk na budowanie atmosfery w pracy, pomyśleć o spotkaniach integracyjnych i wspólnych aktywnościach budujących lepszą współpracę w organizacji” – komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Jak pozyskać specjalistów i menedżerów?
Jakie elementy powinny znaleźć się w ofercie pracy, aby specjaliści i menedżerowie zdecydowali się ją rozważyć? W tym obszarze dużo zależy od indywidualnych oczekiwań, natomiast respondenci wskazali elementy konieczne. Należy do nich wyższe od dotychczasowego wynagrodzenie (74%) i umowa o pracę (69%).
„Choć umowa o pracę jest wciąż istotna dla pokaźnej części specjalistów i menedżerów obserwujemy, że traci na znaczeniu w przypadku najbardziej obleganych ekspertów. Coraz częściej specjaliści IT, ale także wysoko cenieni pracownicy z innych branż, decydują się na elastyczną formę zatrudnienia” – podsumowuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
O badaniu
Badanie Antal International Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy przeprowadzone było metodą CAWI w terminie 19.06-08.07.2013. W badaniu udział wzięło 1157 respondentów z Polski, w tym 31% kobiet i 69% mężczyzn. 47% respondentów to specjaliści, a 53% – menedżerowie. Badanie było anonimowe.
Antal International