Dla pracodawcy certyfikat jest dowodem kompetencji kandydata. Jeśli szukasz sposobu na awans w pracy, odpowiedni kurs otwiera drzwi do wyższego stanowiska i wynagrodzenia. Lato to dobry moment na przemyślenie czy i jaki certyfikat jest nam potrzebny.
Na ukończenie niektórych certyfikatów trzeba poświęcić nawet kilka lat, wcześniej spełniając wyśrubowane kryteria, inne można zrobić w czasie wakacji. W tym artykule znajdziesz:
- Rady, jak i kiedy podjąć decyzję o certyfikacji
- Korzyści, jakie mogą przynieść certyfikaty dla rozwoju kariery
- Najbardziej cenione certyfikaty na rynku pracy
Kiedy certyfikat umożliwi awans w pracy?
Certyfikat w wielu przypadkach umożliwi zdobycie ciekawszych ofert pracy, z wyższym oferowanym wynagrodzeniem. Koszty ich zdobycia kształtują się od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Czasami ten koszt pokrywają pracodawcy oczekując jednak w zamian podpisania umowy lojalnościowej. Ważne jest, aby decyzję o zaangażowaniu w rozwój kompetencji podjąć świadomie licząc się z wszystkimi konsekwencjami.
„Certyfikaty nierzadko stanowią furtkę do objęcia stanowiska menedżerskiego lub przejścia do obszaru, w którym pracownik chciałby się rozwijać. Uzyskanie dyplomu poświadczającego wiedzę wykraczającą poza tę potrzebną do wykonywania codziennych obowiązków, będzie dla pracodawcy dodatkowym argumentem przemawiającym za awansem. Pokażemy również, że jesteśmy zdeterminowani, zdyscyplinowani oraz nastawieni na cel” – komentuje Konrad Królikowski, starszy konsultant Antal Engineering & Operations.
Co należy wziąć pod uwagę decydując się na certyfikat
1) Dowiedz się, co jest postrzegane w branży najlepiej – możesz o tym porozmawiać z rekruterem.
2) Zastanów się, jakie są twoje cele zawodowe – interesuje cię awans poziomy czy pionowy? W czym jesteś dobry, a czego ci brakuje? Skup się na uzupełnieniu wiedzy.
3) Zastanów się czy na pewno certyfikat rozszerzy twoje kompetencje? Nie ma sensu decydować się na coś co tylko powieli wiedzę, którą już masz.
4) Jeśli od niedawna zajmujesz obecne stanowisko lepiej zdecyduj się na szkolenie, które pogłębi twoją specjalizację, jeśli już masz wiedzę ekspercką na danym poziomie lepiej wyjść poza swój obszar w kierunku kompetencji potrzebnych na stanowisku menedżerskim.
5) Wiele certyfikatów jest bardzo czasochłonnych. Licz się z tym, że twój czas prywatny może zostać poważnie ograniczony. W sytuacji kiedy czeka cię szereg innych obowiązków czasami lepiej z certyfikatem poczekać.
„Na podstawie swoich obserwacji odradzam zdobywanie certyfikatów podczas studiów czy na samym początku kariery zawodowej. W przypadku finansistów pracodawcy cenią najbardziej wiedzę merytoryczną skonfrontowaną z rzeczywistością biznesową. W swojej pracy spotykam też tzw. kolekcjonerów certyfikatów – takie podejście pochłania mnóstwo czasu, a dla pracodawców dodatkowe certyfikaty nie związane z zakresem obowiązków nie znaczą wiele.
Poza tym rozpoczynanie kilka kursów jednocześnie często przerasta możliwości kandydatów i sprawia, że nie są w stanie ukończyć żadnego. Dodatkowo pracodawcy mogą odebrać to jako brak konsekwencji i jasnej wizji rozwoju” – zauważa Anna Piotrowska-Banasiak, menedżer Antal Finance & Accountancy
Wybór sprintera …
Najłatwiej osiągalne są krótkoterminowe szkolenia. Tu górują przede wszystkim intensywne kursy językowe – choć nie należy umniejszać ich wagi.
„Spotkałem się z sytuacją, kiedy kandydat wygrał proces rekrutacyjny dzięki podjęciu przyspieszonej nauki języka włoskiego. Firma z kapitałem właśnie włoskim, do której aplikował podczas spotkania była pod wrażeniem determinacji i motywacji kandydata” – podkreśla Konrad Królikowski, starszy konsultant Antal Engineering & Operations.
…. i maratończyka
Trudniej uzyskać certyfikat, kiedy warunkiem przystąpienia jest spełnienie wyśrubowanych kryteriów – np. liczba lat doświadczenia, określone wykształcenie. Są również certyfikaty, na które składa się szereg egzaminów, szkoleń i kursów – ich zdobycie zajmuje nawet kilka lat. W większości są to certyfikaty z obszaru IT, zarządzania projektami czy finansów.
Przykładowe certyfikaty– czas i koszty
Ile trwa zrobienie certyfikatu? Od kilku dni do nawet kilku lat. Najszybciej i stosunkowo najmniejszym kosztem można uzyskać certyfikaty w branży IT oraz Zarządzanie projektami. Więcej czasu i pieniędzy zainwestują zaintesowani certyfikacją w Inżynierii i Finansach.
Antal International