Etyka w biznesie to w Polsce trudny temat. Brak pracowników wyspecjalizowanych w zarządzaniu kwestiami etycznymi w firmach to główna przyczyna, z powodu której przedsiębiorstwa w Polsce nie prowadzą działań w zakresie podnoszenia i przestrzegania standardów etycznych w miejscu pracy – wynika z badania potrzeb w zakresie HR w kontekście etyki w miejscu pracy, przeprowadzonego przez Crido Taxand, Pracodawców RP i ICAN Institute.

 

75% przedstawicieli firm – specjalistów i menedżerów – uważa, że firmy w Polsce często lub wręcz bardzo często łamią zasady etyczne. Zgodnie z definicją międzynarodowej normy SA8000, odnoszącej się do miejsca pracy oraz standardów etycznych w łańcuchu dostaw, zasady te dotyczą m.in.

  • godzin pracy
  • wynagrodzenia
  • dyskryminacji
  • BHP
  • systemów zarządzania
  • praktyk dyscyplinujących

W tym kontekście tylko 2% badanych stwierdziło, że zasady w tych obszarach nigdy nie są łamane w Polsce.

Respondenci mogli wskazać na naganne zachowania, jakie zaobserwowali w swoich firmach. I choć zdecydowanie lepiej oceniali sytuację we własnej firmie niż ogólnie na rynku, to i tak wskazywali na liczne nieetyczne zachowania w swoim miejscu pracy.

Do często wymienianych należą nadużywanie zwolnień chorobowych przez pracowników i wykorzystywanie sprzętu firmowego do celów prywatnych – ten problem dostrzegło w swoich firmach odpowiednio 24% i 36% respondentów. Równocześnie bardzo niewiele osób wskazało na takie zjawiska, jak molestowanie seksualne (1%), dyskryminację (3%) czy korupcję i łapówkarstwo (4%). Dużo bardziej powszechne są np. mobbing – 9% wskazań i kradzieże – 13% wskazań.

 

Etyka w biznesie – etyczny zawód przyszłości ?

Brak odpowiedniej osoby, która mogłaby się zająć zagadnieniami związanymi z etyką w organizacji oraz brak kompetencji w tym zakresie to dla prawie 70% respondentów główne przyczyny, dla których firmy nie prowadzą działań w zakresie podnoszenia i przestrzegania standardów etycznych.

Jednocześnie tylko nieco ponad 1% stwierdziło, że firmy nie powinny zajmować się tym zagadnieniem. Inne wskazywane bariery to, m.in. wielkość firmy, brak czasu, brak odgórnych zaleceń, nieświadomość kierownictwa czy obecna sytuacja gospodarcza.

 

 Screen shot 2013-06-11 at 11.10.03 AM


 

 

Sprzedaż „pod ostrzałem”

 Najbardziej narażeni na niewłaściwe zachowania w przedsiębiorstwach są pracownicy sprzedaży oraz zakupów (odpowiednio 35% i 30% wskazań). To właśnie w tych działach najczęściej dochodzi do dylematów dotyczących przyjmowania podarunków lub wyboru odpowiedniej oferty dotyczącej współpracy z klientami oraz dostawcami. Na trzecim miejscu badani wskazali zarządy (15%).

 

W praktycznym podejściu do zarządzania ryzykiem w zakresie etyki w miejscu pracy, firmy powinny skoncentrować się przede wszystkim na pracownikach działu sprzedaży i zakupów. Tym bardziej, że to właśnie pracownicy działu sprzedaży wskazali siebie jako grupę najbardziej narażoną na ryzyko nieetycznych zachowań, co nie miało miejsca w przypadku pracowników innych działów – komentuje Robert Sroka, CSR Project Leader w Crido Taxand.

 

Screen shot 2013-06-11 at 11.11.28 AM

 

Ryzyka reputacyjne są identyfikowane jako jedne z najważniejszych dla firm, zwłaszcza w dobie przenoszenia sporej części działalności marketingowej i sprzedażowej do Internetu. Skoro 75% respondentów uważa, że firmy w Polsce łamią często lub bardzo często zasady etyczne to znaczy, że istnieje potrzeba zwrócenia szczególnej uwagi na praktyki firm w zakresie etyki biznesu oraz na komunikowanie tych praktyk do społeczeństwa. Bez konkretnych działań podejmowanych przez firmy w tym zakresie negatywny obraz polskiego biznesu szybko się nie poprawi – dodaje Robert Sroka z Crido Taxand.

 

O Badaniu

Badanie „Potrzeby pracodawców i pracowników w zakresie HR w kontekście etyki w miejscu pracy” zostało przeprowadzone w ramach projektu „Nowe rozwiązania w zarządzaniu HR kluczem do wzrostu adaptacyjności polskich przedsiębiorstw” realizowanego przez Pracodawców RP, Crido Taxand i ICAN Institute. Głównym celem projektu jest podniesienie wiedzy i kompetencji pracowników polskich przedsiębiorstw w zakresie etycznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz ryzykami etycznymi w łańcuchu dostaw w oparciu o międzynarodową normę SA8000 (odnoszącą się do miejsca pracy i łańcucha dostaw) oraz opracowanie i upowszechnienie wspomagającego w tym narzędzia. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Badanie składało się z części ilościowej i jakościowej, przeprowadzone zostało w okresie listopad 2012 – kwiecień 2013 . W badaniu ilościowym udział wzięło 1737 respondentów – specjaliści i menedżerowie, przy czym po odrzuceniu niepełnych odpowiedzi, do analizy wybrano 767 kwestionariuszy.