Metody rekrutacji pracowników – jest ich conajmniej tyle ile metod szukania pracy. Poszukiwanie pracy stało się znacznie łatwiejsze od kiedy istnieje Internet. Wśród internautów najbardziej popularne są bez wątpienia wyspecjalizowane portale pracy, bo tam wybór ofert jest po prostu największy, ale warto też zaglądać na strony konkretnych pracodawców. I to nie tylko w poszukiwaniu aktualnych ofert pracy.
Jak wynika z badania „Kandydat 2012”, przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl wśród ponad 11 tysięcy specjalistów, blisko ¾ badanych odwiedza strony internetowe firm w poszukiwaniu pracy – jest to drugie najpopularniejsze źródło wiedzy o pracodawcach, zaraz po portalach pracy.
– To zrozumiałe, bo tam powinniśmy znaleźć najbardziej aktualne informacje na temat wolnych wakatów, choć z naszych obserwacji wynika, że firmy czasem zapominają o aktualizacji zakładki poświęconej karierze – mówi Julia Matulewicz, konsultant eRecruitera.
Aplikacja spontaniczna – prosto do działu HR
Jak dodaje specjalistka, nie warto się tym jednak zrażać i aktywnie podejść do zagadnienia – Jeśli interesuje nas praca w konkretnej firmie i jesteśmy przekonani, że nasze kompetencje i doświadczenie mogą być interesujące dla tego pracodawcy, to warto poszukać kontaktu do działu HR i wysłać tzw. aplikację spontaniczną.
Coraz więcej firm taki kontakt ułatwia, bo mając do pomocy systemy rekrutacyjne, które przetwarzają dane kandydatów, zbierają zgłoszenia kandydatów, nawet jeśli nie prowadzą akurat rekrutacji. Często taką aplikację można wysłać bardzo szybko, wypełniając tylko formularz aplikacyjny dostępny na stronie.
Warto odważyć się na taki ruch, bo jak wynika z sondy eRecruitera* aż 69% rekruterów, którzy wzięli w niej udział, zatrudniło w ten sposób pracowników.
O tym, że można tak znaleźć pracę przekonuje też Katarzyna Perszko, z działu HR firmy Tchibo Polska
- Głównym źródłem pozyskiwania aplikacji są oczywiście ogłoszenia, ale korzystamy też z naszej strony kariery, gdzie znajduje się formularz do aplikacji spontanicznych. Jest on dość szczegółowy, ale dzięki temu szybko możemy odnaleźć w bazie osoby, których akurat szukamy. W naszej firmie szczególnie często korzystamy z aplikacji zostawionych przez kandydatów w przypadku obsadzania stanowisk niższego szczebla, ale zdarzyło nam się zatrudnić w ten sposób również menedżera.
Zakładka Kariera – tam szukaj formularza
Jak widać, warto zatem zaglądać na zakładki Kariera na firmowych stronach. Podczas takiej wirtualnej wizyty zwróćmy uwagę na to, jak ona wygląda i czy zawiera wszelkie istotne informacje dla kandydata. Jeśli tak, to świadczy to o tym, że firma, do której chcemy zaaplikować jest nowoczesnym pracodawcą, dla którego liczy się opinia kandydatów. Na co zwrócić uwagę?
Dobrze skonstruowana zakładka poświęcona pracy w danej firmie powinna:
- być odpowiedzią na potrzeby kandydata, czyli zawierać aktualne oferty, opisy stanowisk, możliwości rozwoju kariery, informacje na temat systemu wynagrodzeń i programów motywacyjnych;
- dobrze, jeśli posiada część poświęconą stażom i/lub praktykom;
- powinna być atrakcyjna dla kandydata, bogata w elementy, które przybliżą atmosferę pracy: filmy, ciekawe zdjęcia, wywiady z pracownikami;
- eksponować kulturę firmy;
- umożliwiać wysyłanie aplikacji spontanicznych, np. przez formularz w systemie rekrutacyjnym.
* Ankieta on-line przeprowadzona w dniu 24.04.2013 podczas webinaru eRecruitera, w którym wzięło udział 116 rekruterów.