Alarmują politycy, ekonomiści, dziennikarze – kryzys mocno dobija się do naszych drzwi. W 2013 roku wszyscy ostrzegają nas przed silnym zahamowaniem wzrostu PKB, wzrostem bezrobocia i brakiem perspektyw na lepsze wynagrodzenia. Czy w okresie kryzysu outsourcing pracowników lub usług jest skutecznym rozwiązaniem ograniczającym koszty w firmach? Odpowiadają eksperci Grupy HRC.
Ideą outsourcingu jest dążenie do wydzielenia z firmy pewnego obszaru działalności, która nie jest bezpośrednio związana z profilem operacyjnym przedsiębiorstwa. Pracodawcy decydują na się na outsourcing przede wszystkim ze względu na jego dostępność, oszczędność oraz niejednokrotnie wyższą jakość aniżeli usługi pełnione wewnątrz organizacji. W zależności od potrzeb pracodawcy decydują się na outsourcing selektywny bądź całościowy (obejmujący ponad 80 % funkcji).
W Polsce jednymi z najczęściej wybieranych obszarów zlecania usług jest outsourcing usług IT, obsługi kadrowo-płacowej oraz ten związany z usługami logistycznymi. Decydująca się na taką formę współpracy przedsiębiorca zapewnia sobie nie tylko wysoką jakość usług, czy też technologie, które w innym wypadku wiązałyby się z dodatkowymi kosztami. Jednocześnie gwarantując sobie komfort przeniesienia odpowiedzialności wobec ZUS, Urzędu Skarbowego czy Inspekcję Pracy na usługodawcę, podkreśla Waldemar Paturej, podkreśla przewodniczący rady nadzorczej Grupy HRC S.A.
Outsourcing – case
Trzeba jednak pamiętać, by w dążeniu do optymalizacji kosztów działalności nie przesadzić w drugą stronę.
Posłużmy się przykładem – Jedno ze znaczących towarzystw ubezpieczeniowych w związku z sytuacją na rynku postawiło na optymalizację kosztów likwidując wewnętrzne Call Center i decydując się na powierzenie obsługi klienta firmie outsourcingowej.
Założenie firmy było jasne – zredukowanie działu generującego wysokie koszty i obsługę klientów przez pracowników zewnętrznych. Mimo zaangażowania (i środków) przeznaczonych na szkolenia efekt działań był daleki od oczekiwań decydentów. Pracownicy firmy zewnętrznej nie utożsamiający się z celami i misją firmy nie zapewniali odpowiedniego poziomu obsługi klientów.
Pracownicy niejednokrotnie delegowani do kilku projektów jednocześnie nie wykazywali oczekiwanego zaangażowania, poziomu wiedzy i podejścia do klienta wspomnianej korporacji. Eskalacja reklamacji, oraz znaczące przejścia klientów do konkurencji wpłynęły negatywnie na wizerunek firmy i osłabiły jej pozycję na rynku.
Funkcjonowanie organizacji to nie tylko koszty, ale także przychody. Aby zapewnić sobie wystarczający poziom przychodów, należy dbać o wysoki poziom obsługi klientów. Jeżeli koncentrujemy się tylko na cięciu kosztów, wówczas należy się mocno zastanowić, co w naszej działalności idzie źle? – podkreśla Marcin Liwacz z Grupy HRC.
Outsourcing dla małych i średnich firm
Z pewnością outsourcing jest korzystny nie tylko dla wielkich korporacji, ale także dla mikroprzedsiębiorstw i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Doskonałym rozwiązaniem dla młodych przedsiębiorców jest zlecanie najbardziej problematycznych i wymagających dużego nakładu czasu zadań firmom zewnętrznym. Dużym powodzeniem cieszą się firmy transportowe bądź centra logistyczne kompleksowo obsługujące pojedynczych zleceniodawców jak i międzynarodowe grupy. Wraz z rozwojem działalności jak i przychodów wspomniany przedsiębiorca buduje wewnętrzne działy do pełnienia określonych funkcji, równie często decyduje się jednak na outsourcing długoterminowy.
Aby w pełni wykorzystać zalety jakie niesie za sobą outsourcing pracowników należy posiadać podstawową informację o rynku. Kluczową kwestią jest wybór firmy i określenie warunków współpracy. Decydując się na zlecenie pewnych działań musimy być świadomi poziomu współpracy. Z daną firmą powinniśmy współpracować na zasadzie pełnego partnership. Musimy być świadomi iż w zamian za oszczędność czasu i pieniędzy tracimy pewną kontrolę nad obszarem naszej działalności oraz przekazujemy poufne informacje oraz know-how funkcjonujące do tej pory jedynie wewnątrz organizacji.
Należy zatem stwierdzić, że outsourcing pracowniczy z pewnością jest opłacalnym rozwiązaniem, nie tylko w czasie kryzysu. W okresach prosperity stanowi znakomite rozwiązanie zmniejszające koszty. W czasach kryzysowych zaś pomaga spojrzeć uważniej na koszty prowadzonej działalności i jeszcze mocniej zoptymalizować politykę kosztową. Z drugiej jednak strony zbyt silny nacisk na wyprowadzanie coraz to nowych obszarów spoza działalności firmy może spowodować negatywne skutki w działalności firmy. Bo przecież prowadzenie przedsiębiorstwa to nie tylko dbanie o niskie koszty, ale też o jak najwyższe zyski – podsumowując eksperci Grupy HRC.