Chęć podróżowania wyraża coraz więcej osób poszukujących zatrudnienia. Według ubiegłorocznych badań Eurobarometru aż 53 proc. obywateli UE w wieku 15-35 lat jest gotowych pracować zagranicą!
Ponadto rośnie atrakcyjność zawodów, dzięki którym można połączyć pracę z podróżowaniem. Częste wyjazdy służbowe są również na porządku dziennym w branżach, które zwykle kojarzą się z typową pracą za biurkiem. Podróżujący pracownik to coraz częściej specjalista zatrudniony w jednej z firm działających w branży nowoczesnych usług biznesowych. Specjalista SAP, konsultant usług lub transformacji biznesowej czy ekspert w zakresie finansów lub marketingu – to tylko niektórzy ze współczesnych marynarzy biznesu.
Pilot wycieczek, kierowca, sportowiec czy marynarz to zawody najczęściej wiązane z licznymi wyjazdami za granicę. Dziś jednak te tradycyjne profesje zaskakująco wiele łączy z ścieżką zawodową w międzynarodowych biznesowych korporacjach czy polskich firmach specjalizujących się w usługach.
Z pracą na szerokie wody
Pojawiające się na polskim rynku oferty ciekawych stanowisk, wymagających mobilności i zdolności do adaptacji w nowym środowisku, coraz rzadziej budzą zaskoczenie. Praca „na walizkach” z roku na rok staje się popularniejsza. Najnowsze badanie Homo Homini dla Work Service wykazało, że już blisko 40 proc. Polaków gotowych jest na zatrudnienie w miejscu oddalonym nawet o 50 km od domu. Ponad 11 proc. chce zarabiać zagranicą2.
- Duża liczba osób gotowych do pracy wymagającej częstych wyjazdów, a nawet zmiany miejsca zamieszkania, nie jest wyłącznie efektem przystosowania do wymogów nowoczesnego rynku pracy. To w równie istotnym stopniu wynik przemian mentalności, zachodzących w europejskim i co za tym idzie – polskim społeczeństwie – mówi Sebastian Gerstmann Dyrektor Personalny w Xerox Polska.
Na rosnącą zdolność Europejczyków do funkcjonowania na międzynarodowym rynku wskazują także dane dotyczące znajomości języków obcych. Znacząca grupa mieszkańców Starego Kontynentu posługuje się nimi niemal tak często, jak językiem ojczystym. Z tegorocznych badań Eurobarometru na temat stosunku obywateli UE do wielojęzyczności wynika, że tylko w ciągu ostatnich pięciu lat liczba osób regularnie używających języka obcego w Internecie wzrosła z 26 do 36 proc.3
Coraz lepiej wykształceni – więcej podróżują
Polacy także wpisują się w europejskie trendy. Oprócz pracowników znających języki obce, coraz liczniejszą grupę stanowią w naszym kraju osoby wykształcone. Jak wykazał Narodowy Spis Powszechny z 2011 r., aż 17 proc. Polaków ma wykształcenie wyższe (10 proc. w 2002 r.), a średnie – 33 proc.4, co, jak się okazuje, ma związek ze wzrostem mobilności naszej nacji. Polacy mają coraz częściej do czynienia z zagranicznymi partnerami w trakcie transakcji, negocjacji i w ramach regularnej współpracy międzynarodowej. Sprzyja temu rozwój sektora nowoczesnych usług biznesowych, który zatrudnia już ponad 90 tys. osób, pracujących w międzynarodowym środowisku. W 90 proc. z polskich centrów usługi świadczone są w języku angielskim. W 86 proc. przypadków pracownicy posługują się językiem niemieckim, a w ponad 60 proc. – francuskim5. Firmy tego sektora funkcjonują na globalnym rynku, umożliwiając swoim pracownikom działalność w Polsce, w licznych krajach Europy i na całym świecie.
– Częste wyjazdy służbowe to stały element pracy dla wielu specjalistów jednostki. Jest on jednak postrzegany przez nich nie jako konieczność, ale możliwość zdobycia nowych doświadczeń i poszerzania horyzontów. To także szansa na zrobienie międzynarodowej kariery – podkreśla Przemysław Berendt.
Marynarze biznesu
Wykwalifikowani pracownicy z polskich centrów usług są często odpowiedzialni za działania firmy na terenie całej Europy. Wynika to z coraz odważniejszego inwestowania przez międzynarodowe firmy w lokowane w Polsce centrale, nadzorujące prace na Starym Kontynencie czy na całym świecie. Menagerowie, kierujący międzynarodowymi projektami, pełnią ważną rolę we wsparciu decyzyjnym dla swoich klientów, którymi nierzadko są globalni gracze będący liderami w swoich branżach.
- Nigdy wcześniej polscy specjaliści nie mieli takich możliwości zrobienia europejskiej kariery w największych korporacjach. Polscy menagerowie kierują międzynarodowymi projektami, dokonują analiz biznesowych i pełnią ważną rolę we wsparciu decyzyjnym dla globalnych firm. Dla wielu z nich oznacza to pracę w nieustannym ruchu. Sam w podróżach służbowych spędzam przeciętnie 30-50 procent mojej pracy. Bywają jednak w tej branży osoby, które 70-100 procent zadań wykonują w podróży – mówi Jacek Levernes, prezes organizacji ABSL i Członek Zarządu HP Europa.
Możliwości współpracy na szczeblu międzynarodowym nie ograniczają się do kadry zarządzającej. W gronie wysoko wykwalifikowanych, mobilnych pracowników dużą grupę stanowią specjaliści z obszaru IT. W tym gronie szczególnie wyróżniają się konsultanci SAP, zajmujący się programami służącymi m.in. do zarządzania wydajnością firmy, czy zarządzania ryzykiem. Wielu specjalistów prowadzi także konsultacje i zarządza wdrożeniami systemów poza granicami Polski. W łódzkim centrum Infosys, jednej z wiodących firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, pracuje aktualnie 55 specjalistów SAP. Obecnie trwa proces rekrutacji kolejnych ekspertów. Do końca tego roku ich liczba ma wzrosnąć do 110.
- Konsultanci SAP są wysoko cenieni, ponieważ ich praca wymaga wszechstronnych kompetencji zawodowych, w tym biegłej znajomości języków obcych oraz specjalistycznej wiedzy z różnorodnych dziedzin biznesu. Klienci chwalą naszych specjalistów również za to ze łączą znajomość procesów biznesowych z posiadaniem ugruntowanego doświadczenia w pracy z systemem. W przypadku Infosys bardzo istotna jest ekspertyza, m.in. z obszaru finansów i bankowości, zarządzania czy zarządzania produkcją. Praca na tym stanowisku w naszej firma to jednocześnie możliwość regularnych wyjazdów do wielu z 27 krajów, w których działają nasi klienci. To bezcenna okazja do rozwoju międzynarodowej kariery – mówi Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług IT w Infosys BPO Europe.
Szkolenie w Stanach, targi w Niemczech
Służbowe wyjazdy zagraniczne to nie tylko działania w ramach codziennych obowiązków, ale także okazja do rozwoju swoich umiejętności, a także lepszego poznania międzynarodowego rynku. Pracownicy nowoczesnych firm niejednokrotnie mają możliwość uczestniczenia w zagranicznych szkoleniach, podczas których poznają np. szczegóły systemu organizacji produkcji czy sposoby zarządzania międzynarodowym personelem. Bogatą ofertę tego typu szkoleń dla swojej kadry oferuje np. Xerox, globalny lider w zakresie technik i usług przeznaczonych do zarządzania dokumentami.
- Xerox za jeden ze swoich priorytetów uznaje dbałość o rozwijanie umiejętności swoich pracowników. Trudno się temu dziwić. Nasza firma dysponuje 10,7 tysiącami aktywnych patentów, a tylko w ubiegłym roku wydała 721 mln USD na badania i rozwój – wylicza Sebastian Gerstmann – Dlatego pracownicy Xerox uczestniczą m.in. w zagranicznych szkoleniach, w których zdobywają wiedzę od najlepszych specjalistów i poznają know-how kumulowany przez struktury organizacji na całym świecie – dodaje.
Szansą na zdobycie cennego doświadczenia może być również uczestnictwo w zagranicznych targach i konferencjach. Potwierdzają to menedżerowie z Holicon, jednego z liderów polskiej branży call/contact center.
- Obserwacja zagranicznych rozwiązań jest bardzo istotna w naszej branży – tłumaczy Krzysztof Chyliński, Dyrektor Departamentu Technologii w Holicon. -Pracownicy wysyłani na zagraniczne targi nie tylko prezentują innym naszą ofertę, ale także zdobywają najnowsze informacje na temat branży, poznają nowoczesne rozwiązania technologiczne, uczą się na zagranicznych przykładach. Wiedza ta ma ogromne znaczenie w planowaniu dalszego rozwoju i budowaniu strategii biznesowej firmy, która chce być zawsze o krok do przodu w stosunku do konkurencji na lokalnym rynku.
Na wyższych szczeblach kariery zawodowej naturalną częścią pracy stają się regularne podróże służbowe do centrali firm lub do siedzib ich klientów. W wielu firmach specjaliści wyjeżdżają nawet na kilkunastomiesięczne zagraniczne kontrakty. Coraz częściej to właśnie polscy specjaliści sterują internacjonalnymi zespołami specjalistów – zarówno w zagranicznych centralach, jak i w polskich jednostkach.
- Rosnąca grupa polskich menadżerów Shell wykonuje zadania w globalnych strukturach firmy. To oznacza, że kierują pracą osób zlokalizowanych w różnych częściach świata i choć fizycznie przebywają w naszym centrum, tak naprawdę ich zadania nie są związane z konkretnym miejscem i nie mają granic – mówi Piotr Dziwok.
Praca we współczesnych biurach nie kojarzy się już z nudnymi, stacjonarnymi zadaniami. Rozwijająca się nowa, dynamiczna branża usług biznesowych otwiera ambitnym finansistom, księgowym, informatykom i innym specjalistom okno na świat.
1 Sondaż Eurobarometru przeprowadzony w ramach programu “Młodzież w ruchu”, opublikowany w maju 2011 r.
2 Badanie zlecone przez Work Service SA, przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini 7 maja 2012 roku.
3 Sondaż Eurobarometru opublikowany w czerwcu 2012 r.
4 Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań w Polsce został przeprowadzony w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 r.
5 Raport ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce”, opublikowany w 2012 r.
[1] Raport „The Challenges of Working in Virtual Teams”, opublikowany w 2010 r.