Formal, Business, Smart Casual, Business Casual, a może po prostu Casual? – kwestia odpowiedniego ubioru, to jedno z zagadnień, które nurtują kandydatów przed rozmową kwalifikacyjną. Wygląd z pewnością ma znaczenie, zwłaszcza że czasami wyboru dokonuje się na podstawie jednego spotkania, co oznacza, że mamy tylko jedną okazję na prezentacje własnej osoby.
Wybrany styl może pomóc nam przekonać potencjalnego pracodawcę, że jesteśmy właściwą osobą na dane stanowisko albo zburzyć image idealnego pracownika. Firma doradztwa personalnego Hays Poland przeprowadziła badanie wśród pracodawców, z którego jednoznacznie wynika (97% odpowiedzi twierdzących), że wygląd zewnętrzny kandydata, jest jednym z kryteriów branych pod uwagę przy zatrudnianiu.
Przygotowując się do spotkania z przyszłym pracodawcą, często przeglądamy strony internetowe, informacje prasowe czy nawet raporty wydawane przez daną organizację. Jest to postawa godna pochwały, gdyż dogłębna wiedza na temat firmy utwierdza przedsiębiorcę w przekonaniu, że rzeczywiście zależy nam na pracy i że nasz wybór nie jest przypadkowy. Dlatego pracodawcy często zadają pytania związane z naszą wiedzą na temat działalności czy historii spółki. Natomiast warto pójść o krok dalej i postarać się również zdobyć wiedzę na temat kultury organizacji oraz obyczajów panujących wewnątrz.
Już sama branża dyktuje nam pewne standardy. Pracodawcy, którzy stwierdzili, że wygląd nie ma dla nich większego znaczenia przy wyborze kandydata do pracy, w większości zatrudniają inżynierów oraz informatyków. Dlatego starając się o pracę np. w branży IT, w tzw. Back Office możemy się spodziewać, że pracownicy będą ubrani „na luzie”, czyli w stylu Casual.
Natomiast w przypadku organizacji, w której pracownicy na co dzień spotykają się z klientami, w większości przypadków będzie obowiązywał strój formalny tzw. Business/Formal dress code. Istnieją również branże, w których nasz image, stanowi jedno z głównych kryteriów wyboru np. w przypadku stanowisk związanych z modą czy stylizacją. 5% pracodawców stwierdziło, że zdarzyły się przypadki, kiedy odrzucono dana kandydaturę, tylko ze względu na wygląd zewnętrzny.
Dlatego, jeśli przy poszukiwaniu nowej pracy wspiera nas profesjonalna agencja rekrutacyjna taka jak Hays Poland, warto dopytać swojego konsultanta o zasady obowiązujące u potencjalnego pracodawcy. „Współpracujemy z wieloma firmami od lat, dzięki czemu jesteśmy w stanie doradzić, nie tylko w zakresie samego procesu rekrutacji, ale również właściwej prezentacji osoby na spotkaniu.” – twierdzi Kamila Białek, Konsultant Hays Poland.
„Natomiast jeśli kandydat nie jest w stanie uzyskać informacji na temat oczekiwań czy też przyjętych standardów, zawsze zalecam zachowanie złotego środka. Mam tu na myśli klasyczny, elegancji strój, stonowane kolory (czerń i biel zawsze w modzie), czyli ubiór, który będzie wskazywał na szacunek dla miejsca pracy, a jednocześnie na nasz profesjonalizm. Bardzo istotną kwestią jest również to, abyśmy w wybranej garderobie czuli się dobrze i swobodnie, szczególne znaczenie ma również wygodne obuwie.” – radzi Kamila Białek z Hays Poland.
Należy, bowiem pamiętać, że przyszły pracodawca może nas zaskoczyć i odejść od typowej rozmowy rekrutacyjnej.
„Zdarzały się przypadki, kiedy przedsiębiorca po wstępnych pytaniach, prosił o wykonanie konkretnych zadań, czy też proponował przyszłemu członkowi zespołu obejrzenie zakładu pracy. Sama, jako rekruter często spotykam się z sytuacjami, gdzie typowa rozmowa z pracodawcą na temat danego profilu czy stanowiska pracy, przeradza się w wycieczkę po zakładzie produkcyjnym czy placu budowy.
Cenię sobie, takie doświadczenia, gdyż mam możliwość zobaczyć rzeczywiste środowisko pracy, które następnie prezentuję kandydatom. Jednocześnie takie wizyty uzmysławiają mi, w jak kłopotliwej sytuacji mogą znaleźć się kandydaci, którzy nie przewidzieli, że spotkanie z przyszłym pracodawcą, to niekoniecznie tylko rozmowa w wygodnym biurze. Szpilki czy jasny garnitur mogą nam znacznie utrudnić zadanie.” – dodaje Kamila Białek, Konsultant Hays Poland
* Badanie firmy doradztwa personalnego Hays Poland, przeprowadzone w styczniu 2012, wśród grupy 126 pracodawców, z różnych branż.