Optymistyczne prognozy jeszcze sprzed 3 lat zakładały, że w związku z Mistrzostwami Euro 2012, w Polsce powstanie 400-500 nowych hoteli, w których zatrudnienie znajdą tysiące nowych pracowników z branży hotelarsko-turystycznej i gastronomicznej. Nadszedł moment zestawienia tych przewidywań z rzeczywistością, która okazuje się być znacznie mniej optymistyczna.
Od początku roku w internetowej giełdzie pracy, infoPraca.pl, pojawiło się ok. 340 ofert pracy dla sektora turystyczno-hotelarsko oraz w gastronomii. To niewiele, biorąc pod uwagę, że 2-3 lata temu w tym samym okresie liczba ogłoszeń
w bazie portalu infoPraca.pl sięgała pół tysiąca.
Pracy nie ma zatem więcej, jak się tego spodziewano, ale mniej. W czym leży przyczyna takiego stanu rzeczy? Dlaczego Euro nie stymuluje branży turystycznej, jak tego oczekiwano?
Jak poinformowała Polska Izba Hotelarstwa, nadzieje, które żywiono w związku z Euro 2012 od początku były zbyt duże. I nadal takie są. Oficjalne przewidywania względem liczby gości zagranicznych są znacznie zawyżone. Tymczasem w poszczególnych miastach gospodarzach Euro 2012 nie będzie ona wyższa, niż ta, którą przyciągają na przykład największe imprezy muzyczne.
To zaledwie trzy tygodnie wzmożonego ruchu turystycznego, a spłata zaciągniętych na ten cel pożyczek, zajmie przedsiębiorstwom po kilka, a nawet kilkanaście lat.
Z podobnych powodów nie powstało zapowiadanie pół tysiąca nowych hoteli. Z danych Polskiej Izby Hotelarstwa wynika, że obecnie istniejąca baza hotelowa w zupełności zaspokoi potrzeby przybywających do Polski gości.
Te informacje oraz sam rodzaj ofert pracy dostępnych w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl, jasno pokazują, że zbliżające się Mistrzostwa Euro 2012, mają znikomy wpływ na kształtowanie infrastruktury zatrudnienia w sektorze turystycznym.
Coraz wyraźniej zauważalna jest tendencja przenoszenia punktu ciężkości z zatrudniania wewnętrznej obsługi hoteli i innych placówek wypoczynkowo-turystycznych, na zatrudnianie pracowników związanych z działami sprzedaży i obsługi klienta – mówi Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Zarządzający internetowej giełdy pracy infoPraca.pl. – Ponad 20% ogłoszeń w dziale Turystyka/Hotelarstwo to oferty dla specjalistów od spraw sprzedaży i marketingu.
Najwięcej ofert jest dla pracowników niższych stopni: recepcjonistów, animatorów czasu wolnego, kelnerów, barmanów, pokojowych, dostawców. Z reguły nie wymaga się od nich wykształcenia wyższego – wystarczy szkoła średnia ogólnokształcąca lub zawodowa.
Najwięcej ofert pracy dla branży turystyczno-hotelarsko-gastronomicznej jest obecnie w województwach mazowieckim, śląskim, małopolskim, dolnośląskim i wielkopolskim. Pracodawcy najczęściej poszukują pracowników na pełen etat, jednakże popularny jest model pracy zmianowej.
infoPraca.pl to jedna z największych w Polsce internetowych giełd pracy. Jest obecna w polskim Internecie od października 2005 roku. Według danych statystycznych Gemius Megapanel, znajduje się w pierwszej czwórce serwisów pracy na polskim rynku.