Czy zwykła, standardowa oferta pracy jest w stanie przyciągnąć specjalistów? Choć bezrobocie mamy spore, wiele firm boryka się z problemem obsadzenia specjalistycznych wakatów. Jakie pomysły na wyróżnienie swojej oferty pracy można wykorzystać?
Wysoko wykwalifikowani specjaliści nie narzekają na brak ofert pracy. Zwłaszcza w takich obszarach jak IT lub inżynieria. Według badania Antal Global Snapshot przeprowadzonego w październiku 2011 r przez firmę rekrutacyjną Antal International, ponad połowa (57%) pracodawców deklaruje chęć zatrudnienia w najbliższym czasie pracowników średniego i wyższego szczebla. Popyt na specjalistów często przewyższa podaż.
Dlatego pracodawca, chcąc mieć dostęp do najlepszych kandydatów, musi wyróżnić się na rynku pracy. Budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy to proces długofalowy, a jednym z jego elementów jest również odpowiednio skonstruowane ogłoszenie rekrutacyjne, które może przyciągnąć kandydatów. Jak wyróżnić ofertę pracy – radzą specjaliści z serwisu pracy Praca.pl.
1.Charakterystyczny tekst
Ogłoszenie rekrutacyjne powinno odzwierciedlać misję i wartości firmy oraz przede wszystkim dawać kandydatowi jasność w zakresie oczekiwań pracodawcy, jego oferty i głównych zadań na stanowisku pracy, o które kandydat się stara. Treść ogłoszenia nie musi jednak być suchym listowaniem warunków.
Dzięki odpowiedniemu doborowi słów, pracodawca może zbudować spójny i odmienny od całej reszty typowych ogłoszeń rekrutacyjnych wizerunek firmy. Nawet zwykłe wprowadzenie do ogłoszenia o treści „czy chcesz chodzić do pracy z przyjemnością?” już budzi większe zainteresowanie kandydata niż tradycyjne „firma X w związku z dynamicznym rozwojem poszukuje…”.
2.Ogłoszenie graficzne
Serwisy rekrutacyjne pozwalają na zamieszczenie ogłoszeń rekrutacyjnych o bogatej grafice. I choć najczęściej ogłoszenie wyposaża się po prostu w logotyp firmy, jedno lub dwa zdjęcia i umieszczoną na białym tle treść, to możliwości są znacznie większe.
„Pamiętam ogłoszenie graficzne, które przedstawiało ciąg zer i jedynek. Było to komunikat dla programisty napisany w kodzie binarnym. Nie dość, że ogłoszenie przyciągało uwagę i budziło zainteresowanie, to dodatkowo precyzyjnie trafiało do grupy docelowej. Odczytać je mógł bowiem tylko ten, kto potrafił rozszyfrować kod.” – wspomina specjalista ds. marketingu Praca.pl, Michał Filipkiewicz.
W Polsce ciekawe graficznie ogłoszenia są domeną firm kreatywnych i coraz częściej branży IT, co wynika z dużej konkurencji za strony pracodawców na tym rynku pracy. Wbrew pozorom, wcale nie trzeba mieć własnego grafika, by takie ogłoszenie przygotować. Serwisy rekrutacyjne również dysponują profesjonalistami w tym zakresie i są w stanie zaprojektować i wykonać nawet bardzo zaawansowane graficznie ogłoszenie.
3.Kampania w mediach społecznościowych
Społeczności internetowe to niezwykle silne medium, którego potencjału nie powinno się w rekrutacji lekceważyć.
Pozwalają na szybką i niskokosztową dystrybucję ogłoszeń, które trafiają nie tylko do osób poszukujących pracy, ale również do tzw. kandydatów pasywnych, czyli osób, które są otwarte na zmianę pracy, ale aktywnie jej nie szukają.
Mogą jednak zainteresować się ciekawą ofertą i zdecydować na wysłanie CV. „Fan Page Praca.pl na Facebooku ma już ponad 55.000 fanów.
Niektóre ogłoszenia naszych klientów publikujemy również w tym serwisie. Dzięki temu docieramy także do tych osób, które nie odwiedzają naszego portalu regularnie i nie są zapisane na subskrypcję ofert pracy.”- opisuje Marek Karczewski, senior key account manager w Praca.pl.
Media społecznościowe to nie tylko ogłoszenia na Facebooku. To również aplikacje rekrutacyjne, gamevertising – czyli wykorzystanie gier do rekrutacji czy mikroblogi (Twitter lub Blip). Każde z tych narzędzi jest sposobem na wyróżnienie oferty pracy firmy i dotarcia z kampanią rekrutacyjną do kandydatów. A możliwości mediów społecznościowych stale rosną.
4.Rozbawianie w rekrutacji
Co się najlepiej sprzedaje w mediach? Humor i seks. O ile wykorzystanie tego drugiego narzędzia w rekrutacji mogłoby być nieco dyskusyjne, o tyle humor z powodzeniem można do niej włączyć. W jaki sposób? Poprzez zabawne przedstawienie firmy, śmieszny filmik rekrutacyjny, treść ogłoszenia, która wywołuje uśmiech na ustach.
„Oczywiście nie zawsze zabawne ogłoszenie będzie dla firmy kluczem do sukcesu. Tworząc ogłoszenie na dyrektora sprzedaży w banku stawiać trzeba na profesjonalizm i informacje, a nie rozbawianie kandydatów.
Niemniej jednak, przy rekrutacji osób młodych pokazanie, że firma potrafi się śmiać, buduje jej wizerunek jako przyjaznego miejsca pracy. A zabawne ogłoszenie może wirusowo się rozprzestrzenić.”- wyjaśnia Michał Filipkiewicz, ekspert Praca.pl.
Bawić może zarówno tytuł ogłoszenia, jego treść, opracowanie graficzne. Ważny jest pomysł oraz spójność wykreowanego wizerunku stanowiska z tym, czego firma od kandydatów oczekuje.
5.Ambientowe kampanie rekrutacyjne
Część firm, prowadząc szerzej zakrojone projekty rekrutacyjne, decyduje się na kampanie, które wykraczają poza tradycyjne nośniki ogłoszeń rekrutacyjnych.
„Najwięcej przykładów takich kampanii mamy jak na razie z zagranicy, choć i w Polsce pojawia się już wykorzystanie kodów QR w rekrutacji, ogłoszenia w formie telewizyjnych spotów czy virale na Youtube – jak chociażby ostatnia rekrutacja na stanowisko dyrektora marketingu CD Projekt Red.
Uważam, że z czasem i u nas takich kampanii pojawi się więcej, gdyż poza możliwością szerszego dotarcia do kandydatów niż w przypadku zwykłego ogłoszenia, kampania pozwala tez budować znajomość marki oraz pozycjonuje pracodawcę jako firmę innowacyjną.” – podkreśla Michał Filipkiewicz.
Szeroki zasięg ambientowych kampanii rekrutacyjnych ma też znaczenie w kontekście pozyskiwania pracowników pasywnie szukających pracy. Kod QR nadrukowany sosem pomidorowym na pizzy – tak jak zrobiła to ostatnio agencja Scholz & Friends z Hamburga – przekierowuje ruch na ogłoszenie o pracę w serwisie rekrutacyjnym.
Kandydat nie znalazłby tego ogłoszenia, gdyby nie zainteresował się tym, co kryje się pod kodem QR umieszczonym w tak nietypowym miejscu.
Próbując wyróżnić swoją ofertę pracy postawić trzeba przede wszystkim na innowacyjność i pomysłowość. „Wydaje się, że najważniejsza jest tu świeżość pomysłu – tylko ona gwarantuje zwiększenie zasięgu kampanii i zainteresowania kandydatów. Tzw. odgrzewane kotlety, czyli wykorzystanie pomysłu konkurencji nie zawsze się sprawdzi.
Warto też uważać na bezmyślne kopiowanie wzorów z Zachodu – to, co sprawdziło się w USA, nie zawsze sprawdzi się u nas. Dlatego zawsze doradzamy klientom by konsultowali się z nami, zanim zdecydują się np. na nietypowy projekt graficzny ogłoszenia.” – podkreśla opiekun klientów w Praca.pl – Marek Karczewski.
Chcąc zatrudnić specjalistę i przewidując trudności w dostępie do wystarczającej ilości aplikacji warto rozważyć wykorzystanie narzędzi rekrutacyjnych, pozwalających na dodatkowe wyróżnienie oferty pracy. Możliwości jest, jak widać, sporo.