Agencje pracy tymczasowej już dawno przestały być nowszą i ładniejszą wersją pośredniaka. Coraz częściej ich usługi wykraczają poza delegowanie pracowników podczas sezonowych szczytów produkcji lub usług w przedsiębiorstwach.

Trzon działalności agencji pracy tymczasowej wciąż tworzy outsourcing procesu rekrutacji i selekcji pracowników (RPO). Zdecydowana większość osób mających wpływ na zatrudnianie pracowników, otwarcie mówi o problemach ze znalezieniem tych właściwych.

Zmieniły się czynniki zewnętrzne takie jak poziom bezrobocia, liczba osób aktywnie poszukujących pracy, a także oczekiwania samych kandydatów. Wewnętrzne działy HR nie zawsze są w stanie nadążyć za tymi zmianami.

Outsourcing procesu rekrutacji to rozwiązanie przeznaczone dla firm, które szukają pracowników o ściśle określonej specjalizacji oraz takich, które prowadzą rekrutacje masowe.

Zlecając projekty rekrutacyjne zewnętrznej firmie, mogą zredukować rotację personelu, zmniejszyć inwestycje związane z rekrutacją talentów oraz skoncentrować się na podstawowej działalności.

Zatrudniając ekspertów z zewnątrz, firma może liczyć na efektywniejsze wykorzystanie czasu – ekspert pracuje tylko wówczas, gdy jest rzeczywiście potrzebny, niekoniecznie na pełnym etacie.

Takie rozwiązanie przyczynia się do redukcji kosztów. Firma specjalizująca się w outsourcingu rekrutacji ma doświadczenie, dysponuje różnorodną bazą kontaktów do potencjalnych kandydatów, potrafi zdefiniować ryzyka związane z procesem rekrutacyjnym i zaproponować działania zastępcze.

Takich narzędzi nie posiada firma zaczynająca działalność ani taka, która posiada już własny dział HR. Nieznajomość rynku pracy w danym sektorze oraz specyfiki danego stanowiska może skutkować pomyłkami w ocenie kluczowych kompetencji pracownika.

Wiedza, sprawdzone metody weryfikacji kompetencji kandydatów, znajomość specyfiki poszczególnych rynków zarówno od strony potrzeb pracodawców, jak i oczekiwań pracowników z którymi konsultanci budują długotrwałe relacje to bezcenne narzędzia, którymi dysponują wyłącznie firmy specjalizujące się outsourcingu rekrutacji.

- Firmy, które zdecydują się na skorzystanie z RPO mogą liczyć na to, że zewnętrzna firma przejmie wszystkie zadania procesu rekrutacji – analizę potrzeb i przyjętej strategii rekrutacji, działania operacyjne mające na celu pozyskanie i ocenę najlepszych kandydatów, obsługę komunikacyjną i logistyczną całego procesu, wdrożenie do pracy zatrudnionego pracownika oraz ocenę efektywności podjętych działań. To skuteczne i sprawdzone rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które prowadzą rekrutacje na dużą skalę, rekrutują duże wolumeny pracowników, prowadzą rekrutacje w wielu lokalizacjach, na wiele stanowisk jednocześnie oraz poszukują pracowników o specyficznych kwalifikacjach – wyjaśnia Grażyna Chmielowska, dyrektor sprzedaży i operacji Adecco Poland.


Szkolenia szyte na miarę

Coraz częściej wymagania klientów odnośnie kompetencji przyszłych pracowników są bardzo skonkretyzowane, a wręcz niszowe.

Niekoniecznie muszą one iść w parze z umiejętnościami potencjalnych pracowników. W odpowiedzi na zapotrzebowanie na ściśle wykwalifikowane kadry Adecco Poland planuje wprowadzenie usługi indywidualnego przygotowania pracowników pod kątem konkretnych wymagań danego pracodawcy.

Adecco, pod okiem ekspertów, będzie szkoliło pracowników z bardzo wyspecjalizowanej dziedziny, tak aby nabyli ściśle określone kompetencje wymagane przez pracodawcę.

- Przykładowo: kandydat znający doskonale obsługę danego programu komputerowego, będzie musiał nauczyć się obsługi aplikacji z której na rynku korzysta tylko jego przyszły pracodawca. Pracodawca nie traci czasu na wdrażanie i uczenie pracownika – mówi Grażyna Chmielowska.

[pullquote]Aby uzyskać dostęp do personelu decydują się na współpracę z kilkoma agencjami pracy tymczasowej[/pullquote]
Dzięki takiej usłudze firmy nie będą miały kłopotu ze znalezieniem pracownika, który sprosta ich wymaganiom, a osoby poszukujące pracy nabędą nowe kompetencje i zostaną skierowane do pracodawcy, który właśnie takich umiejętności szuka.

Wynajem dwa w jednym
Kryzys gospodarczy uświadomił wielu firmom konieczność poszukiwania rozwiązań mających na celu optymalizację i uelastycznienie ich działań, racjonalizację kosztów i poszukiwanie oszczędności.

Odpowiedzią na te potrzeby jest projekt „Wynajem wózka widłowego wraz z operatorem”, stworzony przez Adecco Poland i Toyota Material Handling Polska. Pozwala ona pracodawcom łączyć usługę wynajmu urządzeń do transportu wewnętrznego z usługą zatrudnienia pracownika tymczasowego.

- Korzyści to przede wszystkim oszczędność czasu i minimalizacja kosztów związanych z inwestycją w sprzęt i zatrudnienie operatora. Klienci nie ponoszą ryzyka związanego z inwestycją w sprzęt do transportu wewnętrznego i zatrudnianiem operatorów. Mają także możliwość dostosowania potrzeb sprzętowych i kadrowych do specyfiki działania – tłumaczy Grażyna Chmielowska.

Ponadto wynajem wózka widłowego wraz z operatorem ułatwia zarządzanie i planowanie budżetów oraz racjonalizację kosztów. Dodatkowym atutem jest to, że klient nie musi tracić czasu na doszkalanie pracownika ponieważ agencja rekomenduje mu personel, który doskonale radzi sobie z obsługą maszyny, której potrzebuje.

Zmasowana kooperacja
W okresach wzmożonego zapotrzebowania na pracowników firmy często poszukują w krótkim czasie nawet kilkuset dodatkowych osób do pracy tymczasowej.

Aby uzyskać dostęp do personelu decydują się na współpracę z kilkoma agencjami pracy tymczasowej. Jednak gdy w bardzo złożonym procesie rekrutacji udział bierze więcej niż jeden dostawca personelu, mamy do czynienia z różnymi standardami działania, różnicami we wdrażaniu nowo zatrudnionych osób, innymi metodami zarządzania personelem, a także inną polityką informacyjną.

Często skutkuje to niebezpiecznym chaosem, a trudności w komunikacji z kilkoma pośrednikami mogą negatywnie odbić się na całym projekcie.

Adecco Poland z myślą o tak skomplikowanych projektach wprowadził Master Vendoring – usługę polegającą na dostarczaniu pracowników przy jednoczesnej koordynacji pracy wszystkich innych dostawców personelu.

Dzięki temu klient ma gwarancję jednakowych standardów kontroli kwalifikacji, kompetencji kandydatów oraz przebiegu procesów związanych z rekrutacją i pracą zatrudnionych osób.

Ponadto klient oszczędza czas, ponieważ w imieniu wszystkich poddostawców kontaktuje się z nim tylko Adecco Poland, a cały proces jest szybciej i sprawniej realizowany.

- Rola Adecco polega na monitorowaniu i weryfikacji działań pozostałych podwykonawców, oraz przejęciu odpowiedzialności za standaryzację procesu rekrutacji i jego sprawny przebieg.
Równie istotną zaletą jest jedna faktura czyli ułatwienie procesu rozliczania i kontrolingu. Ponadto Master Vendor bierze na siebie całkowitą odpowiedzialność za finalne wykonanie usługi
– komentuje Grażyna Chmielowska, dyrektor sprzedaży Adecco Poland.