„Skutki mogą być opłakane. Menedżer bez świadomości, że komunikacja w zespole to jeden z kluczowych warunków sprawnej realizacji projektu, będzie go najpewniej kiepsko realizował” – mówi dr inż. Andrzej Zalewski z Politechniki Warszawskiej. „Na szczęście zasady komunikacji w zespole są łatwe do przyswojenia. Korzystając z informacji na temat budowania zespołu, motywowania jego członków i zarządzania konfliktem, lider danego przedsięwzięcia może skuteczniej koordynować działania. Ignorowanie informacji zwrotnych od pracowników jest jednym z najczęściej popełnianych grzechów menedżera” – dodaje.


Błąd piąty: Obawa przed podejmowaniem decyzji

Problem unikania podejmowania decyzji przy realizacji zadań dotyczy około 80 proc. populacji. Wbrew pozorom dylematy związane z decydowaniem ma też całkiem spora liczba osób na stanowiskach menedżerskich. Okazuje się, że dla wielu kierowników projektów podejmowanie decyzji wiąże się z dużym stresem. Głównie dlatego, że takie działanie jest związane z ryzykiem. Źródłem niechęci do podejmowania decyzji jest zazwyczaj lęk – bądź to przed porażką, bądź przed sukcesem.

Ryzyko jakie wiąże się z unikaniem podejmowania decyzji doskonale obrazuje przykład projektu FBI – Virtual Case File. „Założenie było świetne” – opowiada dr inż. Andrzej Zalewski. – „Program miał pomóc agentom w rozwiązywaniu szczególnie trudnych zadań za pomocą zintegrowanej bazy, która zawierała opisy wszystkich prowadzonych dotychczas spraw. Jednak w wyniku błędów technicznych, złego zarządzania projektem i przede wszystkim przez błędne decyzje biznesowe lub też ich brak, projekt zawieszono w 2005 roku, marnując wydane nań 170 milionów dolarów” – dodaje.

Unikanie aktywności decyzyjnej w przypadku kierownika jest niedopuszczalne i właściwie powinno skreślać taką osobę jako menedżera. Dlatego warto popracować nad wewnętrzną blokadą i w chwili, gdy poczujemy chęć wycofania się z procesu decyzyjnego, spróbować przełamać się i podjąć aktywne działania.

Błędów popełnianych przez kierowników projektów jest znacznie więcej. Warto zdać sobie sprawę, że większość z nich da się wyeliminować, czy to z pomocą dodatkowych możliwości edukacyjnych (poprzez kursy czy studia podyplomowe), czy korzystając z pomocy specjalistycznych firm zajmujących się wdrażaniem strategii zarządzania.