Błąd drugi: Zbyt silne przywiązanie do jednej metody działania
Częstym błędem popełnianym podczas planowania działań projektowych jest nadmierne przywiązanie do określonej metody zarządzania. Z doświadczeń firm doradczych i innych specjalistów od zarządzania wynika, że kierownicy projektów niechętnie inicjują korzystanie z metod, które znają tylko z teorii.
„Silne przywiązanie do jednej metody zarządzania może skutkować znacznym zmniejszeniem efektywności działania. Dlatego warto poznawać teorie zarządzania i konfrontować je z rzeczywistością. Nie ma nic lepszego niż nowy projekt – po analizie celów i środków, menedżer może dobrać najwłaściwsze w danym momencie rozwiązanie” – tłumaczy Andrzej Zalewski.
Błąd trzeci: Sztywne podejście do zadania
Innym istotnym elementem, który działa niekorzystnie na proces realizacji projektu jest próba wdrożenia dużego projektu bez podzielenia go na mniejsze elementy. „Niestety bardzo duża część przedsiębiorstw, z którymi współpracujemy próbuje realizować główny cel swojego projektu, pomijając w planach jego części składowe” – tłumaczy Tomasz Jabłoński z iTagmy.
„Dużo bardziej efektywne jest elastyczne podejście do tematu realizacji projektu i podzielenie go na mniejsze części lub podprojekty z regularnymi check pointami. W ten sposób zarówno kierownik projektu, jak i jego wykonawcy mogą łatwiej sprawdzić rezultaty swoich działań” – dodaje.
Elastyczna metoda realizacji projektu także klientowi pozwala szybciej zorientować się w sytuacji (od firmy realizującej projekt otrzymuje on raporty dotyczące realizacji poszczególnych etapów, co ułatwia weryfikację rezultatów). Podejście elastyczne i zarządzanie oczekiwaniami klienta zapewnia szybsze zrozumienie, na jakim etapie znajduje się projekt, a także daje klientowi możliwość zadawania pytań czy wyrażania swoich obaw. Dlatego definiując główny cel projektu, należy określić też cele mniejsze, które będą wyznaczać kierunek działań.
Błąd czwarty: Brak umiejętności efektywnej komunikacji
Dużym problemem w przedsiębiorstwach jest brak umiejętności efektywnej komunikacji. Co to oznacza? Kierownicy projektów bardzo często są tak mocno skupieni na realizacji celu, budżecie i naglących terminach, że ignorują sygnały wysyłane przez pracowników, którzy przecież bezpośrednio czuwają nad poszczególnymi elementami projektu.