Motywowanie współpracowników do działania to lepsze rozumienie ich sposobów myślenia, poszerzanie przestrzeni postrzegania innych ludzi oraz jej podzielanie. To ile jesteś w stanie wydobyć ze swoich ludzi zależy od Twoich stosunków z nimi.
Pomoc w uświadomieniu pracownikowi jego własnych wartości, o których na co dzień nie myśli zwłaszcza w sytuacjach służbowych, to pierwszy krok do budowania wartościowej organizacji, której fundamentem są ludzie, świadomi siebie i tego czego chcą. Tworzenie unikalnej jakości pracy to dobór takich osób, które są w stanie poprzeć cele biznesowe całym sobą.
Odnajdywanie wspólnych wartości pomiędzy organizacją i jej członkami pozwala na zharmonizowanie. A jak mówił Robert Dilts „zharmonizowanie wszystkich poziomów organizacji jest ważne by firma mogła realizować swą wizję”. Wizja i misja nie polegają na służeniu samemu sobie, określają raczej rolę organizacji wobec czegoś poza nią określonego. Budowanie w firmie od podstaw kultury zarządzania opartej na relacjach, gdzie ważne jest to, co do struktury wnoszą jej członkowie, wykracza znacznie szerzej. Obejmuje środowisko dostawców, współpracowników, kontrahentów i pozostałe grupy interesariuszy.
Kultury i polityki firmy nie zmieni jedna osoba. Cała organizacja musi mieć jasną wizję i misję firmy, która jest znana każdemu z osobna. Jeśli w firmie nie ma kultury coachingowej i przychodzi człowiek który chce wspierać ludzi będzie mu trudniej, ponieważ wszyscy stosować będą powszechny wzorzec zarządzania w firmie.
A to co powszechne staje się bezkrytyczne i zachęcające do powielania wzoru postępowania większości. Ludzie potrafią znaleźć wytłumaczenie dla wszystkiego, nawet tego co niewygodne, byle by pozostać w swojej strefie komfortu, w obszarze gdzie wszystko jest przewidywalne.
Postracjonalizacja jest niewidzialnym zagrożeniem dla zmian. Jak powiedział niegdyś Albert Einstein „Dobre jest wrogiem lepszego”. Im szerzej i wyżej będzie sięgać kultura coachingowa tym większe szanse jej budowy, gdyż na funkcjonowanie całej organizacji wpływ ma systemowa zmiana.
Autorem artykułu jest Magdalena Bryksa – dyplomowany coach i psycholog, trener rozwoju osobistego oraz specjalistka ds. komunikacji i PR.