„Mam marzenie…”, któż nie kojarzy tych pamiętnych słów pastora Martina Luthera Kinga, wypowiedzianych do tłumów zgromadzonych 28 sierpnia 1963 roku w Waszyngtonie. „Mam marzenie, że pewnego dnia każda dolina będzie wyniesiona, a każde wzgórze obniżone, wyboiste miejsca staną się równinami, a zakręty zostaną wyprostowane.” Jak widać na powyższym przykładzie, dobrze skonstruowana metafora, przenosi słuchacza w nowy świat znaczeń i myśli, stanowi klucz do jego serca i umysłu. Każdy z nas wie przecież, że słowa pastora-bojownika o prawa czarnoskórych, mówią o tolerancji, każdego z nas porywa ten poetycki i niezwykle nośny opis.

Zalety metafory, docenili również badacze komunikacji perswazyjnej Pradeep Sopory z University of Memphis oraz James Dillard z University of Wisconsin-Madison. Jak podaje miesięcznik „Charaktery” w 2002 roku przeprowadzili oni badania nad metaforami. Wnioski z eksperymentu są następujące.
Po pierwsze metafora, poprzez stymulację opracowania przekazu, zmusza nas do tego, abyśmy głębiej zastanowili się nad sensem komunikatu.
Po drugie dostarcza odbiorcom przyjemnych wrażeń, gdy odkrywają zależność pomiędzy przedmiotem metafory a użytymi w niej słowami.

Po trzecie ogranicza możliwość wytaczania kontrargumentów, uruchamiając rozległą sieć skojarzeń, która powoduje braki w naszych zasobach poznawczych (w uwadze, pamięci roboczej) koniecznych aby spierać się z tezą. Mówiąc kolokwialnie, jesteśmy tak zaangażowani w odbiór przekazu, że kompletnie wyczerpuje to nasze siły polemiki z nim.

Wszystkie wymienione cechy metafor, w doskonały sposób można wykorzystać w codziennej pracy szkoleniowca. W pracy z grupą pomocne staje się bowiem zastosowaniem takich środków przekazu, które z jednej strony, pomogą nam przyciągną uwagę uczestników, z drugiej przekazać im interesujące nas treści.

O niewątpliwych zaletach metafor można by pisać jeszcze długo. Stanowią one bowiem najskuteczniejszą broń w walce ze znudzeniem i marazmem słuchaczy. Jednakże, należy obchodzić się z nimi ostrożnie. Niewłaściwie użyte, mogą bowiem wprowadzić mętlik w głowach słuchaczy, skutecznie niwecząc cel jaki sobie założyliśmy.