Pracownik wie już, co ma robić, za co odpowiada i czym dysponuje. Jeśli dodatkowo jest świadomy, jak będzie oceniany i po czym jego przełożeni poznają, iż efektywnie realizuje swoje zadania, jego motywacja rośnie. Kryteria oceny powinny być jasne i przejrzyste. Ponadto, należy udostępnić pracownikom informację o konsekwencjach, jakie niesie za sobą wynik ewaluacji (podwyżka, benefity, premia itp.).
Wiem, z kim pracuję i kto mną zarządza
Pracownik powinien znać swój zespół i przełożonego. Wiele badań wskazuje, iż jedną z lepszych metod obniżania lub zwiększania motywacji pracowników jest umiejętne tworzenie zespołów. Efektywnie dobrany team charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, wzajemnym szacunkiem i zaufaniem jego członków oraz dobrymi relacjami, które ich łączą. Ważne jest poczucie, że idąc do pracy spotyka się ciekawych ludzi, z którymi dobrze się czuje, i że razem potrafią dokonać więcej niż każdy z nich w pojedynkę.
W niniejszym artykule zamieszczono jedynie kluczowe aspekty tworzenia motywującego środowiska pracy. Umiejętne używanie systemów kompetencyjnych, odpowiednich opisów stanowisk pracy, regularne prowadzenie ewaluacji miękkich aspektów zarządzania oraz regularne badanie czynników sukcesu w efektywnych zespołach w istotny sposób zwiększa zaangażowanie pracowników. W konsekwencji wzrasta efektywność całego przedsiębiorstwa.
Aleksander Skałka, Benhauer