CV, które zostało przygotowane specjalnie pod kątem naszej oferty, będzie się wyróżniało spośród tych, które są hurtowo wysyłane do wszystkich potencjalnych pracodawców. CV i list motywacyjny powinny odnosić się do konkretnych wymagań z naszego ogłoszenia. Dobrze, jeżeli w liście motywacyjnym kandydat zawrze informację mówiącą, co dzięki niemu nasza firma zyska. Zwracajmy również uwagę na okresy „bez pracy” w doświadczeniu. Jeśli takie są, to później, podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto zapytać, czym były spowodowane i czym kandydat się wtedy zajmował.
4. Wstępna weryfikacja kandydatur
Zanim zaprosimy kandydata na rozmowę, możemy zdobyć o nim wiele informacji, których nie zawarł w CV. Istnieje też możliwość weryfikacji tych, o których wspominał. Metod jest wiele, np.: telefon do poprzedniego pracodawcy, informacje o kandydacie zawarte na portalach społecznościowych, jego wypowiedzi i zdjęcia na forach internetowych. Oczywiście tylko w przypadku, jeśli te informacje istnieją i nie są zastrzeżone. Można też użyć bardziej wyrafinowanego sposobu.
Jako przykład podawana jest pewna linia lotnicza, która, by sprawdzić kompetencje osobowościowe kandydatek na hostessy, kupowała im bilet lotniczy na rozmowę kwalifikacyjną w innym mieście. Podczas lotu nieświadome kandydatki były poddawane licznym testom, które sprawdzały ich empatię, sposób odnoszenia się do innych oraz umiejętności potrzebne podczas pracy hostessy. W ten sposób, zanim kandydatka dotarła na rozmowę rekrutacyjną, większość potrzebnych informacji została zweryfikowana w warunkach podobnych do jej przyszłej pracy.
5. Testy kwalifikacyjne
Jeśli nadal mamy bardzo dużą liczbę zgłoszeń i poprzednie kroki nie ograniczyły w sposób znaczący liczby kandydatów, to zanim zaprosimy grupę szczęśliwców na rozmowę, warto jeszcze przeprowadzić testy kwalifikacyjne. W zależności od stanowiska, testy te powinny sprawdzać zdobytą wiedzę i posiadane doświadczenie oraz umiejętność radzenia sobie w warunkach podobnych do panujących w przyszłej pracy.
6. Rozmowa kwalifikacyjna – zwięźle i na temat
Podczas rozmowy to pracodawca „rozdaje karty” i nie powinien dopuścić do sytuacji, aby to przyszły pracownik przejął inicjatywę. Warto jednak wsłuchać się w jego pytania. Mogą one wiele powiedzieć o kandydacie, np.: czy jest zainteresowany tylko kwestiami finansowymi, czy też możliwością rozwoju w firmie, szkoleniami.