Zatrudnienie nowego pracownika może być szansą dla rozwoju firmy, niesie jednak ze sobą pewne ryzyko. Żaden sposób rekrutacji nie zapewnia stuprocentowego sukcesu, ale warto poświęcić trochę czasu, aby do naszej firmy nie trafiła przypadkowa osoba.
1. Profil poszukiwanego pracownika
Na początku trzeba zaleźć odpowiedź na pytanie, kogo tak naprawdę szukamy i jakie fundusze możemy przeznaczyć na nowe stanowisko. Koszt kolejnego pracownika to nie tylko pensja, ale również szkolenia, ubezpieczenia, zapewnienie odpowiedniego miejsca pracy itp.
Wspólnie z innymi pracownikami powinniśmy przedyskutować, jakiego pracownika potrzebujemy oraz jakie wymagania musi on spełniać. Niezbędne jest dokładne określenie zadań, za które będzie odpowiedzialny. Warto też pomyśleć o ścieżce kariery, którą możemy zaproponować. Opracowanie profilu idealnego pracownika będzie przydatne również w dalszym toku rekrutacji.
2. Ogłoszenie rekrutacyjne
Bardzo ważne jest określenie wszystkich szczegółów naszej oferty pracy. Musi być w niej zawarta nazwa stanowiska oraz podstawowe oczekiwania wobec kandydata. Należy dokładnie wyjaśnić, na czym będzie polegała praca oraz na co może liczyć pracownik. Od jakości ogłoszenia zależy nie tylko liczba zgłoszeń, ale również wizerunek naszej firmy na zewnątrz.
Już sam fakt rekrutacji nowego pracownika jest sygnałem, że firma się rozwija i potrzebuje nowych ludzi, którzy będą pracować na jej sukces. Warto, aby to wydarzenie było dostrzeżone przez naszych potencjalnych klientów. Nie powinniśmy więc ograniczać się tylko do tradycyjnych mediów, ale korzystać również z wyspecjalizowanych portali internetowych czy serwisów społecznościowych takich jak Facebook, GoldenLine. Jest to nie tylko skuteczny, ale i tani sposób dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej.
3. Analiza dokumentów aplikacyjnych
To, na co mamy zwracać uwagę przy analizie CV i listów motywacyjnych, zależy w dużej mierze od profilu naszej firmy i stanowiska, które chcemy obsadzić. Zawsze jednak warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda CV oraz list motywacyjny kandydata. Oceniamy nie tylko zawartość merytoryczną, ale także staranność, z jaką dokumenty te zostały sporządzone.