„ Witamy! Jeśli znalazłeś się na tej stronie na pewno chcesz znaleźć sposób na zarobek w Internecie. Poświęcając trochę czasu możesz zarabiać nawet ponad 1000 zł miesięcznie, ale oczywiście nie osiągniesz tego w parę dni…. ”
W Internecie znajduje się wiele stron z takimi informacjami. Coraz częściej, wśród sposobów na zarobienie dodatkowej gotówki obok programów gptr (get paid to read email), pojawia się udział w płatnym badaniu internetowym. Czy jesteśmy świadkami kształtowania się nowego zawodu – „zawodowego respondenta”? Na ten temat rozmawiamy z przedstawicielem firmy Millward Brown SMG/KRC.
Coraz więcej firm badawczych decyduje się na zaangażowanie do swoich badań stałej grupy respondentów tworzących tzw. panel. Jest to metodologia znana od dawna i wykorzystywana w różnych rodzajach badań marketingowych. Jednak w związku ze wzrostem dostępności Internetu w Polsce, pojawiły się nowe możliwości jej wykorzystania.
O tym kim jest panelista, o panelach i ich perspektywach opowiada Michał Andrejczuk (CAWI Research Consultant w SMG/KRC).
„Panel internetowy tworzą zrekrutowane wcześniej osoby, deklarujące chęć wypełniania ankiet otrzymywanych np. za pośrednictwem poczty e-mail. Skład panelu powinien odpowiadać rzeczywistej populacji pod względem szerokiego zestawu cech demograficznych.
Spośród zarejestrowanych panelistów za każdym razem losowani są respondenci, którzy spełniają założenia metodologiczne i tylko oni otrzymują zaproszenie do badania. Uczestnictwo i rzetelne wypełnianie ankiet jest gratyfikowane punktami, które respondent gromadzi na swoim koncie, aby po osiągnięciu pewnego pułapu je spieniężyć.
Metoda ta niesie ze sobą wiele możliwości, niedostępnych podczas prowadzenia badań na innych próbach losowych. Znacznie ułatwia np. prowadzenie badań podłużnych, obserwacji zmian w postawach konsumenckich. Pozwala na dotarcie do trudniejszych grup respondentów, oraz segmentowanie panelu i tworzenie sub-paneli: matek, dzieci, managerów. Dodatkową zaletą są dużo niższe, niż w innych badaniach, koszty dotarcia do takiego respondenta.”
Próbując scharakteryzować typowego panelistę, można zapytać, czym kieruje się osoba zainteresowana stałym dzieleniem się z firmą badawczą swoimi opiniami. Może tę grupę cechuje wyższa, niż przeciętna, potrzeba sprawczości, poczucie wpływu na zmiany zachodzące na rynku?