W wielu firmach coraz mocniej zauważa się rolę managerów liniowych i inwestuje w ich odpowiednie przeszkolenie. To właśnie kadra liniowa, pośrednicząc między kierownictwem a pracownikami szeregowymi, w dużej mierze wpływa na osiągane rezultaty i atmosferę panującą w przedsiębiorstwie.
Sukces firmy opiera się głównie na umiejętnościach osób zajmujących poszczególne stanowiska w firmie oraz przepływie informacji między nimi. Właściwe formułowanie poleceń kadry kierowniczej, odpowiednie motywowanie pracowników oraz dbałość o interesy zespołu to podstawowe czynniki ułatwiające prace na wspólny sukces. Rolę liderów do tej pory przypisywało się przede wszystkim prezesowi i managerom najwyższego stopnia, nie doceniając znaczenia managerów liniowych. Powoli dostrzega się, że skuteczna kadra liniowa może być niezwykle silnym atutem firmy.
Od działań managerów liniowych zależy, czy decyzje podjęte przez zarząd i kierowników najwyższych szczebli zostaną wdrożone we właściwy sposób. Obejmując funkcje brygadzistów, mistrzów w zakładach produkcyjnych lub kierowników działu, managerowie liniowi bezpośrednio kierują zespołami ludzi. Dzięki temu, że określają zadania i rozliczają z ich realizacji, mają silny wpływ na organizację, jakość pracy, a także na poziom motywacji pracowników szeregowych.
Specyficzna pozycja w strukturze firmy sprawia, że ich sposób kierowania podwładnymi powinien różnić się od wyraźnego przywództwa charakterystycznego dla kierowników najwyższego stopnia. Managerowie liniowi, oprócz zdolności koncepcyjnych i technicznych, muszą posiadać rozwinięte umiejętności nawiązywania kontaktów z podlegającymi im pracownikami, motywowania ich i dbania o właściwą atmosferę pracy. Jeśli ich kompetencje w tym zakresie są niewystarczające, mogą je poszerzyć dzięki szkoleniom specjalnie dostosowanym do ich głównych potrzeb.
Szkolenia dla kadry liniowej, szczególnie te koncentrujące się na rozwijaniu miękkich kompetencji interpersonalnych, stają się coraz popularniejsze. W ramach szkoleń managerowie liniowi uczą się technik kierowania i motywowania zespołem. Dowiadują się, jak rozmawiać z pracownikami, wydawać polecenia, rozwiązywać konflikty i dbać o swój wizerunek lidera – wyjaśnia Sylwia Sędrowicz z firmy Job Trainings – W efekcie zdecydowanie wzrasta efektywność ich pracy oraz kierowanych przez nich zespołów.