Stosunkowo obiektywne wydaje się też rozliczanie pracownika w perspektywie ilości wykonanych zadań, ich jakości i terminowości, a więc szeroko rozumianej efektywności. W niektórych branżach liczą się jednak bardziej lojalność i relacje interpersonalne, a (zwłaszcza w przypadku działów kreatywnych) kwestie osobowości – te elementy także mogą stanowić kryterium.
Przeprowadzenie procesu oceny pracowniczej spoczywa na barkach działu HR, chociaż jeśli występuje taka potrzeba, można skorzystać z usług niezależnego „sędziego”, którym w tym wypadku będzie agencja doradztwa personalnego.
Ma to oczywiście swoje dobre i złe strony. Według Marka Kozłowskiego, należy się bardzo dobrze zastanowić, czy warto do tego stopnia wprowadzać firmę zewnętrzną w struktury naszej organizacji, choć z pewnością zyskamy wówczas gwarancję obiektywizmu procesu.
Pamiętajmy, że dział HR też w dużej mierze nie ma bezpośredniego kontaktu z większością osób zatrudnionych, a zdecydowanie lepiej zna kulturę organizacyjną firmy i weźmie pod uwagę tzw. „miękkie” aspekty jej codziennego funkcjonowania.
Dużo łatwiej będzie mu znaleźć przyczynę określonego postępowania, które może wynikać z ogólnie przyjętych, ale niepisanych norm. Pracownik będzie czuł się niesprawiedliwie oceniony, w przypadku gdy proces będzie koordynowany przez osoby nie zdające sobie sprawy z panujących w firmie relacji.
Ocena pracownicza nie może obejść się bez udziału współpracowników danej osoby, dlatego też bardzo często mamy do czynienia z bardzo popularnym obecnie systemem oceny 360 stopni.
W skrócie polega na uwzględnieniu opinii przełożonych, podwładnych, współpracownicy i często również klienci zewnętrzni. Każda z tych osób, co niezwykle istotne, powinna mieć faktyczny kontakt z ocenianym, a nie jedynie teoretyczny, wynikający z opisu stanowiska. Dobór odpowiednich osób będzie gwarantował obiektywizm oraz miarodajność procesu.
Są to jednocześnie dwie cechy, które docenią pracownicy, a zatem za sprawa ich opinii mogą zostać przekute na elementy pozytywnego wizerunku firmy już poza jej murami i przyciągnąć w szeregi dotychczasowych kadr, kolejnych profesjonalistów.
Ocena pracownicza a employer branding: najczęstsze błędy