Innym powodem odrzucania dokumentów są sytuacje przeciwne – CV tak ascetyczne, skromne i skąpe, niesie ze sobą niewystarczająco informacji, a co za tym idzie – nie pozwala ocenić, czy dany kandydat nadaje się do tej pracy, czy warto się z nim spotkać i omówić szczegóły podczas spotkania.
3. CV powinno być przede wszystkim profesjonalne i schludne. Co to znaczy?
Profesjonalne, czyli powinno zawierać dane kontaktowe, informacje dotyczące edukacji i ukończonych kursów, przebieg dotychczasowej kariery (praktyki, staże, wolontariaty, działalności w organizacjach studenckich i itp), poziom znajomości języków obcych oraz zainteresowania. Ważne, aby wszystkie daty podawać z uwzględnieniem miesiąca i roku. Informacja że w 2008 odbyło się praktykę w firmie X nie jest konkretna (nie wiadomo, czy praktyka trwała rok, miesiąc czy tydzień).
Schludne, czyli powinno mieć jasny układ, być pisane w chronologii odwróconej (najświeższe doświadczenia na górze), nie powinno być dłuższe niż 2-3 strony tekstu pisanego czcionką 12. W CV musi być zamieszczona klauzula o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych!
Natomiast takie informacje jak zdjęcie, data urodzenia, stan cywilny itp nie są obowiązkowe. Jeżeli decydujemy się zamieścić zdjęcie, to koniecznie powinna być to fotografia oficjalna (jak do dokumentów). Niedopuszczalne są „wycinanki” ze zdjęć grupowych, zdjęcia z plaży, gór, imprez, czy robione samodzielnie, „z wyciągniętej ręki” pseudo-portrety.
Inną sprawą jest LM. Po pierwsze nie zawsze jest konieczny. Wysyłając CV w odpowiedzi na ogłoszenie agencji rekrutacyjnej najczęściej nie musimy dołączać listu. Natomiast gdy z ogłoszenia jasno wynika, iż pracodawca oczekuje listu motywacyjnego bezwzględnie należy taki sporządzić.
Po drugie powinien być pisany pod konkretną ofertę pracy. Najczęściej popełnianym błędem przez osoby aplikujące, i to zarówno z małym, jak i dużym doświadczeniem, jest wysyłanie jednego, pisanego według szablonu, tego samego listu na wszystkie ogłoszenia.