Wizjoner: Osoby posiadające wizjonerski styl przywództwa myślą kreatywnie, dobrze czują się podczas burzy mózgów oraz zadawania otwartych pytań. Podejmują decyzje w sposób intuicyjny, chętniej opierając plany działania na osobach, kreatywnych pomysłach i opiniach, niż faktach i analizach. Dobrze czują się w środowiskach, w których komunikacja jest szybka, dyskusje emocjonalne, a ludzie energiczni. Nie najlepiej reagują na gąszcz szczegółów, statystyk czy drobiazgowych danych.
Nastawiony na wyniki: Osoby z tym stylem przywództwa są ukierunkowane na osiąganie wyników i najlepiej czują się przyjmując bezpośrednie podejście do podejmowania decyzji i stosunków interpersonalnych. Postrzegają sytuacje jako wyzwania, którym należy sprostać i pragną realizować zadania w sposób możliwie jak najszybszy i najbardziej bezpośredni. Są wymagające wobec siebie samych i mają wysokie oczekiwania wobec innych. Nie najlepiej reagują na spekulacje i przypuszczenia, marnotrawienie czasu czy zbyt osobiste podejście.
Moderator: Osoby posiadające styl przywództwa typowy dla moderatora cenią relacje, oddanie i lojalność. Motywuje je działanie w środowisku pracy nakierowanym na współpracę i wzajemne inspirowanie, w którym ceni się pracę zespołową. Najlepiej czują się mogąc oferować zachętę i wsparcie, wolą styl skoncentrowany na osobie niż stricte rzeczowe podejście, oparte na suchych faktach. Źle reagują na pośpiech czy groźby.
Analityk: Osoby posiadające analityczny styl przywództwa cenią systematyczne, formalne podejście do rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Łatwiej radzą sobie z faktami i liczbami niż opiniami i emocjami. To osoby raczej zdystansowane i rzeczowe, z mniejszą dozą ciepła czy ekspresyjności. Źle reagują na agresywne czy beztroskie podejście.
Skuteczni liderzy muszą znaleźć sposób, by rozpoznawać preferowany przez pracownika styl i podkreślać pozytywne cechy danej osoby, ograniczając jednocześnie do minimum wyzwania i trudności związane z innymi niż własny stylami.
Dobre wyjście z trudnej sytuacji
Dobry menedżer nie unika konfrontacji, ale stara się w taki sposób zarządzić sytuacją, aby mimo wszystko uzyskać warunki wspierające pracowników w realizowaniu ich zadań.
Oto kilka kluczowych wytycznych, jak radzić sobie w trudnej sytuacji:
Koncentracja na wynikach: Skoncentrowanie się na osiąganiu celów, a nie na osobowościach poszczególnych członków zespołu, pozwoli nam docenić ich mocne strony i różne od naszych podejścia do realizacji zadań.
Dostosowanie naszych oczekiwań: Sposób działania innych może się różnić od naszego, co nie oznacza, że nasz jest lepszy. Musimy wyzbyć się egoistycznych motywacji i odpowiednio dostosować nasze oczekiwania wobec innych osób. Otwórzmy się zatem na możliwość zmiany swojego dotychczasowego sposobu myślenia – człowiek uczy się całe życie!
Zrobić krok do przodu: Nie możemy czekać z założonymi rękami oczekując, że inni zmienią swój styl. Istnieją niewielkie szanse, że zrobią to spontanicznie. Aby zmniejszyć przepaść pomiędzy stylami przywództwa, musimy zrobić krok do przodu, zanim zrobią to inni. Poznajmy preferencje i oczekiwania innych, aby ułatwić współpracę z nimi.