Jak pokazuje najnowszy „Global Engagement Report” firmy Blessing White, poświęcony zaangażowaniu pracowników, 26% nie deklaruje zaufania do bezpośredniego przełożonego. Relacja z managerem to jedna z kluczowych składowych zaangażowania pracowników.
Dzięki stosowaniu się do prostych, intuicyjnych zasad, zarówno menedżerowie jak i ich podwładni nabierają większej satysfakcji z codziennej pracy. Oto praktyczne umiejętności, które cechują odnoszących sukcesy menedżerów wg Dale Carnegie:
Komunikowanie z przekonaniem
Jednym z najczęstszych typów komunikacji biznesowej jest komunikacja zorientowania na przekonanie. Menedżerowie maja na celu zarządzanie pracownikami w taki sposób, aby wykonywali swoje działania w zgodzie z celami swojego stanowiska, zespołu i firmy. Nie zawsze jednak pamiętamy o tym, że aby wykonywać swoje zadania z zaangażowaniem, pracownicy muszą rozumieć ich znaczenie dla realizacji celów biznesowych. Dale Carnegie proponuje prostą, trzystopniową formułę, która może w istotny sposób poprawić naszą zdolność przekonania słuchacza. Formuła ta jest następująca:
Zdarzenie: Osobiste doświadczenie przyciąga uwagę: zaciekawia ludzi, czyni ich otwartymi na perswazję i dostarcza dowody na to, dlaczego nasz pomysł jest wart rozważenia. Przy komunikacji perswazyjnej należy skupić się w pierwszej kolejności na przedstawieniu przykładów i dowodów z własnego doświadczenia, które popierają daną prośbę.
Działanie: Jeżeli nawet precyzyjnie określimy sposób działania jednocześnie prosząc o wykonanie kilku zadań, pozostawimy poczucie niepewności co do ustalenia priorytetów. Skuteczna perswazja wymaga uproszczenia przekazu i zalecenia podjęcia jednego, konkretnego działania.
Korzyść: Należy wyraźnie podkreślić korzyści, jakie słuchacz odniesie z podjęcia zaleconego działania. Jeżeli nasze sugestie posłużą bardziej nam samym niż rozmówcy, perswazja będzie wydawać się manipulacją i wyrachowaniem. Należy więc uwzględnić punkt widzenia słuchacza aby przekonać go, że to, co jest mu proponowane, leży w jego najlepszym interesie.
Komunikacja mająca na celu przekonanie jest kluczową umiejętnością, jaką należy opanować w codziennej pracy w środowisku biznesowym. Trójstopniowy model proponowany przez Dale Carnegie Training – Zdarzenie, Działanie, Korzyść – daje możliwość uzyskania od innych oczekiwanych wyników.
Umiejętne dopasowanie stylu przywództwa
Wchodzenie w interakcję z osobą, której styl przywództwa jest podobny do naszego, jest relatywnie proste. Jednakże, praca z osobami, które preferują styl przywództwa inny, niż ten, który prezentujemy my, może stanowić wyzwanie. Zdaniem Dale’a Carnegie najistotniejszym elementem pracy z różnymi stylami liderów jest elastyczność – chęć i zdolność do spojrzenia na sprawy z perspektywy innej osoby. Pomaga w tym następująca typologia: