Może Pana zdziwię, ale moim zdaniem wina tkwi w dużej mierze po stronie samych uczelni, które najczęściej nie starają się nawet wychodzić poza teoretyczne przekazywanie wiedzy na zajęciach. Wiedza najczęściej traktowana jest jako wartość sama w sobie i nikt specjalnie nie zaprząta sobie głowy tym, żeby wytłumaczyć studentowi, w jaki sposób może wykorzystać ją poza uczelnią, w realnym życiu. Uczelnie z reguły nie przekazują podstawowych informacji na temat tego, jak student ma funkcjonować w realiach biznesowych, jak może komercjalizować swoją wiedzę, nie wspominając już o zakładaniu własnej działalności gospodarczej.

Absolwent tuż po studiach ma zakładać własną firmę?
A dlaczego nie? Jeśli tylko ma wystarczającą wiedzę, dobry pomysł i plan, to powinien spróbować wystartować i samemu zawalczyć o sukces. Oczywiście, przeszkodą może być w tym przypadku brak funduszy, jednak wtedy można spróbować ubiegać się np. o rządową lub unijną dotację, zyskując dzięki temu nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych na rozkręcenie własnej działalności. Nic nie stoi również na przeszkodzie, żeby przykładowo założyć własną firmę spin-out’ową.

To znaczy jaką?
Firma typu spin-out jest rodzajem działalności gospodarczej, która została założona przez pracowników przedsiębiorstwa macierzystego lub innej jednostki (w tym wypadku szkoły wyższej), przy wykorzystaniu materialnych oraz intelektualnych zasobów danej organizacji. Firmy spin-out’owe są powiązane z instytucjami macierzystymi m.in. w zakresie obsługi prawnej, marketingowej, a także rachunkowości i wykorzystywania kanałów dystrybucji, należących do danej instytucji. Ideą powstawania tego typu firm jest połączenie specjalistycznej wiedzy naukowej z orientacją przedsiębiorczą, właściwą dla biznesu.

Uczelnie powinny edukować zarówno studentów, doktorantów, jak i pracowników akademickich na temat tego, jak założyć i prowadzić taką firmę, jednak z reguły tego nie robią. Dlatego wszystkich zainteresowanych odsyłam na stronę projektu TEKLA PLUS (www.teklaplus.pl), będącej częścią prowadzonej przez nas kampanii informacyjnej, w ramach której chcemy uświadamiać środowiska akademickie na temat możliwości komercjalizacji ich wiedzy.

Jaki jest cel prowadzenia takiej kampanii?