Coraz więcej firm, wprowadza do swojej polityki zatrudnienia, staże i praktyki. Dla młodych ludzi mają stać się one możliwością zdobycia pierwszego doświadczenia zawodowego, dla firmy zaś, sposobem na rekrutację najlepszych. Jak powinien wyglądać profesjonalnie zaprojektowany program staży w firmie?
Niektóre przedsiębiorstwa, traktują stażystów na równi z etatowymi pracownikami. Inne, wykorzystują osoby stażujące jak darmową siłę roboczą. A potem dziwią się, skąd biorą się negatywne opinie o firmie w Internecie i dlaczego na ogłoszenie o praktykach odpowiadają dwie, trzy osoby. Jak traktować stażystów, by zamiast złych opinii, budować pożądany wizerunek pracodawcy?
Zanim zaprosimy stażystów
Pierwszym etapem wdrażania programu staży, powinna być analiza stanowisk w firmie. Koniecznym jest, żeby była ona przeprowadzona pod kątem tego, jakie zadania będą mogli realizować stażyści. Osoba, która dopiero się uczy zawodu, nie wykona samodzielnie bardzo skomplikowanych projektów, natomiast może być cenną pomocą wnosząc świeże spojrzenie na realizowane projekty.
Należy pamiętać, że stażystę trzeba motywować do pracy, tak samo jak każdego pracownika, dając mu szansę na realizację ciekawych zadań oraz pokazując, że jego praca ma dla organizacji znaczenie dla nas znaczenie. Jeśli więc firma nie jest w stanie zaprojektować przynajmniej kilku różnorodnych zadań, przy których stażysta może zdobywać praktyczne doświadczenie – lepiej nie uruchamiać stażu w danym dziale.
Drugi etap projektowania programu staży, to wybór opiekunów – każdy stażysta musi mieć kogoś, kto daje mu informację zwrotną, kto go uczy i wymaga oraz pokazuje „jak to działa”. Ewelina Klimas, opiekun staży graficznych w Agencji Marketingu Zintegrowanego Grupa Adweb mówi – „Bycie opiekunem stażysty wcale nie jest rzeczą prostą.
Stażysta ma wątpliwości, pytania, na które trzeba odpowiadać, aby mógł coś ze stażu wynieść. Jednocześnie przecież muszę robić swoje projekty – dlatego nigdy nie przyjmuję więcej niż jednego stażystę na raz.”
Proces rekrutacji na staż
Przeglądając ogłoszenia rekrutacyjne zapraszające na staż, spotkać można się z różnymi – dość skrajnymi sposobami budowania przekazu kierowanego do osób chcących zdobyć doświadczenie. Są ogłoszenia, w których praktycznie nie ma ani wymagań wobec stażysty, ani też listy zadań lub obowiązków, po których stażysta może ocenić, czego będzie się miał okazję nauczyć na stażu. Są też rozbudowane ogłoszenia, które w jasny sposób precyzują korzyści ze stażu. Te drugie, przyciągają zdecydowanie większą ilość osób.
Sam proces rekrutacji również musi zostać dobrze zaprojektowany. Przyjmując osoby na staż, firma ma ograniczoną ilość miejsc i warto by zadbała o to, aby wybrać najbardziej obiecującego pracownika – zwłaszcza jeśli staże traktuje jako tzw. „przedłużoną rekrutację”. W procesie rekrutacji na stanowiska stażowe wykorzystać można zarówno tradycyjny wywiad jak i zestawy zadań, a nawet Assessment Center.
Pierwszy dzień stażysty w firmie