W rozwoju umiejętności respondentów wspierają ich uczelnie organizując różnego rodzaju bezpłatne warsztaty. Poświęcone są one najczęściej pisaniu CV i listu motywacyjnego oraz szeroko rozumianemu rozwojowi osobistemu (odpowiednio 26 proc. i 21 proc.). Udział w szkoleniach oferowanych przez uczelnie deklaruje 40 proc. studentów.
Niemal tyle samo (41 proc.) , jako miejsce doskonalenia swoich kompetencji wybiera organizacje studenckie i koła naukowe działające na uczelniach, w których aktywne uczestnictwo stanowi namiastkę przyszłej pracy zawodowej. W nich właśnie mogą szlifować swoje umiejętności praktyczne i organizacyjne, ale również pogłębiać wiedzę merytoryczną w gronie osób o podobnym zakresie zainteresowań.
Prawie połowa respondentów (48 proc.) jako dodatkową inwestycję w swoja przyszłą karierę traktuje naukę języków obcych, deklarując uczęszczanie na dodatkowe kursy językowe. Niestety wymiar godzin obowiązkowych lektoratów językowych na uczelni okazuje się być zdecydowanie niewystarczający. Patrząc przez pryzmat 3 uczelni, których studenci uczestniczyli w badaniu, nie przekracza on od 2 do 3 spotkań po 45 minut tygodniowo na przestrzeni 4 semestrów.
70 proc. przyszłych inżynierów jako formę zdobycia umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania przyszłego zawodu traktuje udział w bezpłatnych praktykach. Liczba ta koreluje z liczbą osób, które zobligowane są przez uczelnię do odbycia co najmniej jednej praktyki zawodowej podczas całych studiów. Wymiar czasu jej trwania okazuje się zbyt krótki.
Zależy on nie tylko do wyboru konkretnej uczelni, ale również samego wydziału i kierunku. Na Politechnice Krakowskiej jest to zwykle 6 tygodni, na AGH waha się od 2, po 4 do 9 tygodni, a na Politechnice Śląskiej są to zazwyczaj minimalnie 4 tygodnie.
Kolejne otrzymane dane pokazują jednak, że niewielu respondentów wybiega poza siatkę zajęć uczelnianych i we własnym zakresie szuka dodatkowych źródeł podwyższenia swoich kompetencji. Jak wynika z badania, zaledwie 14 proc. wzięło udział w programach stażowych.
Czy przyszły inżynier jest dobrze przygotowany do wejścia na rynek pracy?
Ponad połowa ankietowanych studentów zapytana czy jest dobrze przygotowana do podjęcia przyszłej pracy, udzieliła odpowiedzi „raczej tak” (57 proc.). Zaledwie 14 proc. badanych odpowiedziało „zdecydowanie tak”. Aż 23 proc. twierdzi natomiast, że raczej nie jest przygotowana do wejścia na rynek pracy.
Większość respondentów (81 proc.) uważa, że w przyszłej pracy będzie im brakować głownie wiedzy praktycznej. Porównywalne liczby odpowiedzi padały przy braku wiedzy specjalistycznej i znajomości języków obcych (odpowiednio 29 proc. i 20 proc.).