Zwiększa się wydajność pracy – Polacy w obawie przed utratą pracy pracują coraz wydajniej, ku radości pracodawców (zwłaszcza właścicieli małych firm), którzy mogą zatrudniać coraz mniej osób. „Na przykład taka księgowa – może przejąć obowiązki kadrowej, sekretarki i kogoś jeszcze.

Piotr Jarco, autor artykułu: „Stereotyp polskiego bezrobotnego na podstawie badań empirycznych”, przebadał grupę 100 osób (wszystkie uczyły się lub pracowały, 27 proc. badanych miało wykształcenie wyższe). Charakterystyka typowego bezrobotnego, którą stworzono na podstawie badań, była dość negatywna. Badani przypisywali mu takie cechy jak lenistwo, brak wykształcenia, niezaradność i skłonność do nadużywania alkoholu (tę cechę wymieniło aż 14 proc. osób).

Wśród wartości cenionych przez bezrobotnych wymienili pracę (nieco ponad 30 proc.), ale również wódkę i powtórki seriali w telewizji. Jak wygląda – według badanych – bezrobotny „Jest źle ubrany (tak stwierdziło 32 proc.), zaniedbany i brudny. Jego nieodłączne atrybuty to siatka z butelkami (po alkoholu, rzecz jasna), wózek wypełniony metalowymi odpadami, przybrudzony podkoszulek bez rękawów. Niby ten stereotyp jest śmieszny i naiwny – ale stereotypy są bardzo ważne, bo w dużej mierze to przez ich pryzmat poznajemy rzeczywistość. Ten stereotyp pokazuje, że pomniejszamy wagę bezrobocia, ograniczając je do grupy leniwych alkoholików; uważamy je za zjawisko marginalne, a bezrobotnych uważamy za osoby niepotrzebne

Źródło:Gazeta.pl.Iris on dvd