W przeciwieństwie do firm, które odniosły sukces, pozostałe zamiast planowo wprowadzać zmiany, wdrażały je głośno z wielkim aplauzem ab zmotywować ludzi od działania. Firmy te szukały jednego skutecznego pchnięcia aby uruchomić wielkie koło zamachowe. Przyczyna przegranej jest też to , że nowy lider usiłuje zatrzymać już uruchomione koło zamachowe, lub nawet popychać je w odwrotnym kierunku.
Transformacja wielkich firm nigdy nie jest efektem jednego elementu(nie da się uruchomić wielkiego koła jednym pchnięciem). Jeżeli zaś się będzie cały czas popychało firmę w kierunku zmiany to w końcu nabierze ona tempa do zmiany. Ponadto ja powiedział J. Welch „..firma przetrwa i dzięki temu co się stało, w ostateczności stanie się silniejsza… Jeżeli firma próbuje osiągnąć przełom bez procesu konstruowania to zwykle się to dla niej kończy klęską. Prowadzi on do rozczarowujących wyników, które pociągają za sobą reakcje bez zrozumienia a konsekwencji do nowych kierunków, programów lub wydarzeń.
W podsumowaniu swej teorii Collins głosi, że wielkie przedsiębiorstwa nie istnieją jedynie aby zapewnić zysk akcjonariuszom. Zyski i pieniądze nie są ich celem lecz są jak krew i woda dla zdrowego organizmu, są niezbędne do życia, choć nie są celem. Podobnie przyjęta przez Bank Pekao strategia jest bliska strategii Josepha E. Stiglitza laureata nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii. Według niego, celem przedsiębiorstwa jest budowanie trwałej wartości dla wszystkich interesariuszy, czyli nie tylko dla inwestorów, ale także dla klientów i pracowników[6].
Autor
Sylwester Pietrzyk
Certyfikowany Trener Biznesu
Właściciel ASPEKT usługi szkoleniowe
http://www.trenerbiznesu.com.pl
e-mail:spietrzyk@trenerbiznesu.com.pl
[1] „Od dobrego do wielkiego” Jim Collins, Warszawa 2007, str.166
[2] „Skoncentrowanie na kliencie” A. Skawińska „Bank miesięcznik finansowy” nr 04(187) kwiecień 2008, str. 46
[3] „Skoncentrowanie ……………………………………………………..str.47
[4] „Od dobrego…………………………………………….str 177
[5] „Winning znaczy zwyciężać” J. Welch, S. Welch Warszawa 2005 str 188
[6] „”CSR bardziej dojrzały” M. Krasoń „ Manager magazine nr 5(40) Maj 2008 str 32