Najlepiej jednoznaczna, ponieważ wiele nazw stanowisk wprowadza potencjalnych kandydatów w błąd. Ta sama uniwersalna nazwa, np. konsultant w różnych firmach oznacza różny zakres obowiązków. Doprecyzowanie nazwy, np. Konsultant telefoniczny lub Konsultant IT pozwala na lepszą orientację co do specyfiki stanowiska.

Informacja dotycząca stanowiska pracy

Określenie w najważniejszych punktach: profilu stanowiska pracy, zakresu odpowiedzialności i obowiązków. Te informacje możemy zaczerpnąć z przygotowanego na początku procesu rekrutacyjnego opisu stanowiska pracy. Informacje te pokazują oczekiwania organizacji wobec przyszłego pracownika, koncentrując się jedynie na najważniejszych z nich. Na przedstawienie dodatkowych oczekiwań będzie miejsce podczas kolejnych etapów rekrutacji – weryfikacji kandydatów.

Ogłoszenie o pracę złożone jedynie z wymagań wobec kandydata nie zachęca do współpracy. By zmotywować potencjalnych kandydatów do odpowiedzi na nie warto zamieścić informacje, co firma zaoferuje przyszłym pracowniom. Podane informacje odgrywają istotną rolę w skuteczności ogłoszenia. Starajmy sie je zatem jak najbardziej dostosować do opisywanego stanowiska traktując bardziej indywidualnie.

Oczekiwania wobec kandydata

Określenie w punktach kwalifikacji, umiejętności i cech indywidualnych, zdecydowanie wymaganych przez organizację. Tu możemy skorzystać ze stworzonego profilu kompetencyjnego i określonych dodatkowych wymogów. Pamiętajmy przy tym, by w ogłoszeniu umieścić jedynie najważniejsze z nich, najlepiej w ustalonej kolejności: od najważniejszej do najmniej ważnych.

Jest to bardzo istotne, ponieważ tak te informacje najczęściej odbierają osoby przeglądające ogłoszenie. Ostatnie punkty umieszczone w wymogach stanowiskowych traktują często jako nieobowiązkowe, przez co dostajemy wiele zgłoszeń nieadekwatnych do stanowiska.

Gdy zależy nam, aby wszystkie wymogi były spełnione przez kandydatów, warto dopisać jedno zdanie: Kandydatom nie spełniającym wszystkich wymogów dziękujemy lub: Zapraszamy do rekrutacji wyłącznie kandydatów spełniających wszystkie powyższe wymogi. To pozwala uniknąć nieporozumień.

Informacje techniczne dotyczące procesu rekrutacji

Tutaj wyjaśniamy, w jaki sposób należy zgłaszać kandydaturę (wniosek na specjalnym formularzu, list i życiorys zawodowy itd.). Określamy również ostateczny termin składania zgłoszeń.
Najlepiej podać konkretną datę upływu składania aplikacji, ponieważ kandydaci często wycinają ogłoszenia z gazet. W tej sytuacji prośba aby wysyłać zgłoszenia w ciągu dwóch tygodni od daty jego ukazania się przestaje być praktyczna.

Dalej podajemy nazwisko, adres pocztowy lub mailowy, numer telefonu i numer faksu osoby, do której zgłoszenia mają być kierowane. Jeśli organizacja ma własną stronę internetową, można podać jej adres. Na końcu zamieszczamy prośbę o umieszczenie odpowiedniej klauzuli w aplikacji, dotyczącej zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Kompozycja ogłoszenia

Dbając by nasze ogłoszenie zauważyło jak najwięcej osób warto zwrócić uwagę na kompozycję ogłoszenia. Możemy wykorzystać do jego budowy kilka zasad zaczerpniętych z psychologii poznawczej, wykorzystywanych m.in. w budowaniu reklam.

Najczęstszymi elementami poznawczymi używanymi w ogłoszeniach jest tekst i obrazy. Ludzki mózg działa w ten sposób, że obrazy najlepiej przetwarza przez prawą półkulę mózgową natomiast tekst – przez lewą. Ponieważ bodźce z lewego oka są przetwarzane przez prawą półkulę a z prawego oka przez lewą półkulę to możemy obrazy i tekst ustawić względem siebie w taki sposób aby były jak najszybciej przetwarzane jak również dostrzegalne.