W opisywanym systemie istotne jest aby „zarządzanie poprzez kompetencje” przekładało się na konkretną korzyść dla pracodawcy. Ważne są tu dwie płaszczyzny: pierwsza to możliwość oceny pomiaru kompetencji, np. poprzez obserwacje, i druga to skorelowanie wyników osiąganych przez pracowników z kompetencjami, które posiadają[3]. Z punktu widzenia przedsiębiorcy logicznie ujmując, jest on w stanie zapłacić-zainwestować w tę część kapitału ludzkiego, która podniesie jego konkurencyjność na rynku i w dłuższej perspektywie przyniesie realny zysk dla firmy.

Tworząc system zarządzania kompetencjami, trzeba zwrócić uwagę na praktyczne efekty wdrożenia ww. systemu dla pracodawcy i jego zespołu.

Z czysto praktycznego punktu widzenia, wydaje się być niemożliwym podanie pełnej definicji czym są kompetencje. Wychodząc z założenia, że to co wyróżnia przedsiębiorstwa osiągające sukces od pozostałych to nie tylko orientacja na tym co ma być wykonane, ale także jak ma być to zrobione. Jeżeli za punkt wyjścia kompetencji mielibyśmy przyjąć jej cechy, to: po pierwsze musi ona przedstawiać wymierną wartość dla przedsiębiorstwa. Z punktu widzenia jego zamierzeń strategicznych, a po drugie być motorem rozwoju przedsiębiorstwa jak i kompetencji innych pracowników[4].

Dzięki takiemu podejściu możemy jasno określić cel dobrego systemu, opartego na kompetencjach. Powinien on pozwalać na ocenę stanu obecnego oraz porównanie go do określonego stanu idealnego, jaki organizacja chciałaby osiągnąć. Przy omówionych założeniach, liczba kompetencji może osiągnąć wielkość, która uniemożliwiłaby zarządzanie ich rozwojem. Dlatego z punktu widzenia Firmy ważne jest aby skoncentrować się na tych kwalifikacjach, które są istotne dla strategii firmy i osiąganych przez nią celów.

Autor
Sylwester Pietrzyk
Certyfikowany Trener Biznesu
Właściciel ASPEKT usługi szkoleniowe
www.trenerbiznesu.com.pl
e-mail:spietrzyk@trenerbiznesu.com.pl


[1] Praca zbiorowa pod redakcją A. Sajkiewicz. „Jakość zasobów pracy-kultura, kompetencje, konkurencyjność” Poltext Warszawa 2002, s.130
[2] J. Stoner, E. Freeman, D. Gilbert “Kierowanie” PWE, Warszawa 2001 s. 385
[3] Praca zbiorowa pod redakcja M. Juchnowicz „Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi”, Poltext 2003, str. 161
[4] „Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi” op. cit., Poltext 2003, str. 162