Właściwe dobranie ćwiczeń jest bardzo istotne dla trafnej oceny badanych obszarów. Zadania powinny stwarzać możliwość ujawnienia się diagnozowanych kompetencji, być jasno opisane w celu łatwego wcielenia się w opisywaną rolę oraz atrakcyjne w celu zwiększenia zaangażowania. Im łatwiej i mocniej uczestnik zidentyfikuje się z opisaną postacią tym niższy stopień kontroli swoich reakcji, a tym samym większa szansa na zaobserwowanie realnych wzorców zachowań.
Recepta na sukces
Jednym ze sposobów zwiększania motywacji Uczestników do optymalnego wykonywania ćwiczeń, jest ich różnorodność i atrakcyjność. Innym pomysłem jest też przekazywanie informacji zwrotnych po sesji. Może to sprawiać, że uczestnictwo w tak intensywnym procesie przyniesie dodatkową, osobistą korzyść osobie badanej. Choć wydaje się, że zwolenników takiej formuły jest niewielu.
Obecnie w celu zwiększenia rzetelności, obiektywności, a także uatrakcyjnienia procesu, włączane są do niego także komputerowe symulacje biznesowe. Symulacja proponowana przez firmę Bigram SA Personnel Consulting polega na zarządzaniu wirtualną firmą. Zachowania poddawane obserwacji, ujawniają się dzięki interaktywnemu modelowi komputerowemu, który odwzorowuje interakcje i zależności pomiędzy poszczególnymi działami firmy oraz ukazuje konsekwencje rywalizacji rynkowej pomiędzy firmami. W zależności od potrzeb czas trwania jest bardzo elastyczny. Może mieć formę dwu godzinnego case’u lub przekształcić się w dwudniową sesję.
Powyższe sprawia, że ćwiczenie wyzwala jeszcze więcej emocji niż inne. Symulacja może przybrać formułę zadania grupowego, jak i może stanowić indywidualny case. To co wyróżnia symulację od innych ćwiczeń assessmentowych, to m.in. fakt, że po zakończonej sesji uzyskujemy twarde dane dotyczące efektów przeprowadzonych działań. Czy podjęte decyzje przyczyniły się do osiągnięcia zysków, czy strat przedsiębiorstwa oraz w jakim zakresie. Otrzymujemy konkretne liczby i wyniki jednoznacznie na to wskazujące.
Wszystko to sprawia, że tego rodzaju sesji towarzyszą silne emocje. Przecież zadaniem uczestników jest podejmowanie decyzji mających wpływ na rozwój firmy, zwiększenie produkcji, zdobycie klientów, wykwalifikowanych pracowników, inwestorów, powiększenie zysków, modernizację przedsiębiorstwa, etc. A wszystko to dla osiągnięcia najwyższej wartości akcji na giełdzie. Uczestnicy, aby osiągnąć swoje cele muszą analizować różnorodne dane (np. marketingowe czy finansowe), podejmować strategiczne decyzje, a także współpracować, negocjować oraz wykazywać się wieloma innymi umiejętnościami biznesowymi. Specyfika takiego ćwiczenia, to m.in. wysoka motywacja do realizacji zadania, pełne zaangażowanie, a tym samym mniejsza niż w przypadku innych ćwiczeń Assessment Centre, możliwość ich kontroli. To właśnie sprawia, że prawdopodobieństwo wystąpienia pożądanych zachowań radykalnie się zwiększa.
Silne emocje, które się ujawniają, nie rzadko mogą świadczyć o tym, że zaistniała sytuacja jest postrzegana jako bardziej realna, niż w innych zadaniach. W ten sposób zyskujemy na naturalności zachowania w sesji symulacji biznesowych. Dodatkowo istnieje tu możliwość uzyskania przez uczestnika bieżących informacji zwrotnych o skuteczności swoich działań.
Sesjom Assessment Centre często towarzyszy pewien poziom stresu – jak zresztą każdej sytuacji oceny, co sprawia, że rezygnacja z udziału w sesji nie należy do rzadkości. O tym fakcie, nie można zapominać obecnie, kiedy to rynek pracy należy do osób zatrudnianych. Między innymi z tego powodu wiele firm poszukuje nowych sposobów uatrakcyjnienia procesu, nie rezygnując ze ściśle określonych zasad metodologii.