Budowanie własnej ścieżki kariery to nie lada wyzwanie, nawet dla osób z tzw. generacji Z, której ambitni przedstawiciele mają wrodzoną umiejętność do podejmowania wyzwań. Osoby urodzone po 1990 roku dokładnie wiedzą, jakie kompetencje będą im przydatne w zdobyciu wymarzonej pracy. Pytanie tylko, czy dzisiejsi pracodawcy są w stanie spełnić także ich oczekiwania. Czego więc warto dowiedzieć się o potencjalnym pracodawcy, aby pierwsza poważna praca nie okazała się rozczarowaniem – podpowiada ekspert programu „RECEPTA na sukces w farmacji”, zainicjowanego przez Gedeon Richter.

Rynek pracy dość wysoko zawiesił poprzeczkę nowemu pokoleniu pracowników. Młodzi zdają sobie z tego jednak sprawę i coraz bardziej świadomie zarządzają swoją karierą – stale podnoszą swoje kwalifikacje, uczestniczą w szkoleniach czy programach edukacyjnych, uczą się języków obcych. Wiedzą, że pracodawcy weryfikują informacje zawarte w ich dokumentach aplikacyjnych, a nawet ich aktywność w sieci.

Marta_Lebuda_zdj

 Zastanawiając się nad własną ścieżką kariery warto poświęcić czas na sprawdzenie potencjalnych pracodawców i przeanalizowanie oferty, którą do nas kierują. Takie wcześniejsze rozeznanie profilu pracodawcy względem naszych kwalifikacji  i oczekiwań może okazać się o wiele bardziej efektywne niż hurtowe wysyłanie CV. Oczywiście nie możemy mieć pewności, że pozwoli nam to uniknąć rozczarowania daną firmą czy stanowiskiem, ale da chociaż ogólny pogląd na to, czy zgadzamy się np. z wizją korporacji i wartościami, którymi się kieruje. Młodzi z generacji Z do poszukiwania interesujących ich informacji z powodzeniem mogą wykorzystywać swoje mocne strony: wysoką zdolność funkcjonowania w świecie wirtualnym i otwartość – tłumaczy ekspert programu „RECEPTA na sukces w farmacji 2”, specjalista ds. HR, Marta Lebuda.

 Zanim powiesz TAK

Obecnie przyszli pracownicy mają znacznie więcej możliwości sprawdzenia swoich potencjalnych pracodawców niż ich starsi koledzy. Warto to zrobić nie tylko szukając pierwszej pracy, ale za każdym razem, gdy decydujemy się na jej zmianę, a nawet powrót do dawnej firmy. Gdzie szukać informacji? 

  • Strona internetowa firmy i profile w serwisach społecznościowych – to pierwsze, dostępne dla nas źródła, które możemy zweryfikować. Na ich podstawie zobaczymy, jak firma komunikuje się w Internecie – czy zamieszcza aktualne informacje na swojej stronie www, prowadzi profile w mediach społecznościowych (Facebook, LinkedIn, GoldenLine), a nawet jak reaguje na krytykę czy negatywne komentarze. Warto również zwrócić uwagę na to, czy dana organizacja zamieszcza na swojej stronie informacje o branżowych sukcesach i nagrodach.
  • Obecni i byli pracownicy – rozmowa czy spotkanie z osobą, która zna firmę od podszewki to najbardziej wiarygodny sposób na sprawdzenie przyszłego pracodawcy.  Zorientujmy się więc czy nikt z naszych kolegów nie pracuje w danej firmie – bliżsi czy dalsi znajomi zazwyczaj kierują się naszym dobrem, dlatego wskażą nam jej mocne i słabe strony. Podczas spotkania wypytajmy też o atmosferę w firmie, relację z przełożonym, kwestię rozwoju zawodowego, sprawiedliwego traktowania pracowników czy wynagrodzenia.
  • Fora internetowe – także fora mogą być dla niektórych źródłem informacji o pracodawcach. Do opinii znalezionych w ten sposób należy jednak podchodzić z rezerwą i nie traktować ich bezwarunkowo prawdziwie. Nie powinniśmy też sugerować się anonimowymi wpisami, gdyż często niewielkie, nierzetelne firmy wykorzystują tego typu narzędzia do oczerniania konkurencji.
  • Targi pracy – to kolejny dobry i prosty sposób na poznanie pracodawców z którymi potem możemy się kontaktować. Podczas targów chętnie opowiadają oni o specyfice pracy w firmie czy charakterze pracy na konkretnych stanowiskach, dzięki czemu możemy poznać znacznie więcej szczegółów niż korzystając jedynie z treści zamieszczonych na stronach internetowych konkretnych firm.

Kto pyta nie błądzi!

Przyjęło się, że rozmowa rekrutacyjna to sposób na poznanie pracownika przez potencjalnego pracodawcę. Tymczasem działa to w obie strony. Spotkanie może być świetnym źródłem wiedzy o firmie i jej pracownikach. To też okazja do zweryfikowania wcześniej zebranych informacji. Nie bójmy się więc zadawać pytań – jest to wręcz dobrze widziane i świadczy o tym, że poważnie myślimy o pracy właśnie w tej firmie. Na pewno warto dowiedzieć się, jak przebiegają kolejne etapy rekrutacji oraz kiedy możemy spodziewać się informacji zwrotnej co do jej wyniku. Zapytajmy też o przełożonego i przyszłych współpracowników: jak liczny jest dział, od jak dawna szef jest liderem i czego oczekuje od swojego zespołu. Ważne mogą okazać się też pytania dotyczące warunków pracy:

  •  możliwości rozwoju i uczestnictwa w szkoleniach,
  • kwestii częstotliwości i rozliczania delegacji,
  • możliwości pracy zdalnej,
  • dress code’u,
  • wynagrodzenia (jeśli informacja na ten temat jeszcze nie padła).

Nie powinniśmy pytać z kolei o to jak wypadliśmy na rozmowie (nie uzyskamy prawdziwej odpowiedzi na tym etapie) czy jak dużą mamy konkurencję. Pamiętajmy, że to my staramy się o pracę w danej firmie, dlatego do spotkania powinniśmy być perfekcyjnie przygotowani. Zadawanie pytań i starannie wykonany wcześniej research pozwoli nam uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i zapewni świadomy wybór firmy, w której będziemy mogli budować swoją karierę.

Program edukacyjny „RECEPTA na sukces farmacji 2” dedykowany jest studentom III, IV i V roku farmacji. Jego celem jest wzmocnienie świadomości zawodowej młodych ludzi, zainspirowanie ich do walki o przyszłe plany oraz dostarczenie praktycznych wskazówek, jak szukać i zdobyć pracę w branży farmaceutycznej. Kluczowym elementem programu jest organizacja warsztatów na Wydziałach Farmaceutycznych dziesięciu Uczelni Medycznych w Polsce, w okresie październik 2015 r. – maj 2016 r. Tegoroczną edycję programu prowadzą: ekspert ds. rekrutacji pracowników z sektora farmaceutycznego, Marta Lebuda oraz dziennikarz i coach Łukasz Jakóbiak.  W ramach programu przeprowadzone zostało również badanie opinii na 3 grupach farmaceutów.

Inicjatorem programu jest firma Gedeon Richter.

Więcej informacji udzielają:

Dorota Ordon, drodon@onboard.pl, tel.: 602 275 567, Marta Chojnacka, mchojnacka@onboard.pl, tel.: 501 504 182

OpracowanieOn Board Public Relations Sp. z o.o. Ecco International Communications Network